جستجوی این وبلاگ

تاثیرات خوب ویتامین بی ۱۲ بالای جلد


    ویتامین بی ۱۲ که بنام کوبالامین هم یاد میشود یک ویتامین منحل در آب است رول ارزشمند را در سیستم عصبی و خو نساز داشته و تاثیرات مغلق جلدی میباشد.
    تغیر سویه این ویتامین در بدن میتواند سبب طیفی از مشکلات جلدی گردد که نشاندهنده کاهش یا افزایش این ویتامین در بدن میباشد. تغیرات جلدی که از سبب تغیر در سویه این ویتامین در جلد ایجاد میگردد عبارت اند از لکه های جلدی، تغیرات مو و ناخن، تغییرات زبان از جمله glositis، و امراض  جلدی مانند نرم پیس vitiligo ، افتوز یا قرحات مکرر دهانی، جوانی دانه و اتوپیک درماتیت از سبب کاهش یا افزایش سویه ویتامین بی ۱۲ میباشد. مشکلات جلدی که از سبب تداوی با ویتامین بی ۱۲ ایجاد میگردد شامل آکنه یا جوانی دانه ، rosacea  یا سرخی و سوزش روی، حساسیت های ساحه تماس و حساسیت های شدید و شاک میباشد.



    مشکلات عمده یی که از سبب فقدان ویتامین بی 
    ۱۲ ایجاد میگردد پررنگ شدن جلد میباشد که این پررنگی یا تیره شدن جلد عمومی بوده ولی بیشتر در نواحی چین دار و قبضه مانند جلو آرنج و عقب زانو  کف دست و پا و جوف فم میباشد. همچنان در نواحی جلد که به فشار مواجه میشوند مانند زانو، آرنج و نهایت انگشتان بوجود میآید.
    تغیرات مو شامل سفید شدن مو و تغیرات ناخن شامل ایجاد خطوط سیاه رنگ طولانی در ناخن ها میباشد که این تغیرات با تداوی با ویتامین بی ۱۲ طی چندین ماه بهبود میابد.
    تیره شدن جلد که از سبب فقدان ویتامین بی ۱۲ ایجاد میگردد از سبب تولید بیشتر رنگدانه جلد میباشد که با تداوی با ویتامین بی ۱۲ طی چندین ماه بهبود میابد.
    تظاهرات جوف دهن که در اثر فقدان ویتامین بی ۱۲ ایجاد میگردد شامل التهاب زبان، سوزش زبان، ایجاد قرحات دهانی، تغیرات مزه ، و بد مرگی دهن، عدم تحمل دندانهای ساختگی ، خشکی دهن زخمهای کنار لب ها یا angular cheilitis  بوده و زبان معمولا اترفی نموده سرخرنگ میباشد.

    امراض جلدی که از سبب فقدان ویتامین بی ۱۲ ایجاد میگردد :

    مرض پیس vitiligo:

    پیس میتواند از سبب فقدان ویتامین بی ۱۲ ایجاد شده ولی ارتباط بین فقدان این ویتامین و مرض پیس در همه مریضان موجود نمیباشد.
    با وجود اینکه ارتباط بین فقدان این ویتامین و مرض پیس در یک تعداد حالات موجود است اما باز هم به تحقیقات بیشتری نیاز است تا ارتباط این دو حالات را برسی نموده و شیوه مناسب درمان را انتخاب نماید.
    قرحات مکرر دهانی یا recurrent aphtous stomatitis:
    قرحات مکرر دهانی میتواند یکی از علایم فقدان ویتامین بی ۱۲ باشد. درین حالت زخم های سفید رنگ مدور دردناک در کنار های زبان قسمت های داخلی لبها و قسمت دهانی گونه ها ایجاد میگردد که بصورت متکرر ایجاد گردیده و طی چند روز بهبود میابند.

    جوانی دانه :

    تداوی جوانی دانه با ایزوتریتونوین میتواند سبب فقدان ویتامین بی ۱۲ و فولیکول اسید گردد و گفته میشود فقدان و یتامین بی ۱۲ و فولیکول اسید شاید مسئول مشکلات عصبی روانی که در تداوی با ایزوتریتونوین ایجاد میگردد باشد.

    اتوپیک درماتیت:

    ویتامین بی ۱۲ در تداوی امراض بیشمار جلدی مورد استعمال دارد حتی اگر علایم فقدان این ویتامین موجود نباشد و درماتیت اتوپیک را میتوان با راحتی و مصونیت با استفاده از کریمهای ویتامین بی ۱۲ انجام داد. درین حال از مرهم های حاوی cyanocobalamin استفاده بعمل میاید تحقیقات invitro  در  لابراتوار نشاندادن است که ویتامین بی ۱۲ از آزاد شدن سایتوکین ها توسط حجرات لمفوسیتکه رول بزرگ در ایجاد التهاب در اتوپیک درماتیت دارد جلوگیری مینماید. که طرز تاثیر و موثریت ویتامین بی ۱۲ را در درمان اتوپیک درماتیت نشان میدهد.

    عوارض جانبی تداوی با ویتامین بی ۱۲ :

    ایجاد بخار های مشابه جوانی دانه که ظاهر یکسان  (monomorph )  دارند و در اثر اخذ کوبالامین و یا ویتامین بی ۱۲ بشکل زرقی ایجاد میگردد و با قطع تداوی بهبود میابد. همچنان ویتامین بی ۱۲،  ویتامین بی ۲ یا riboflavin و ویتامین B6  یا pyridoxine  میتوانند سبب تشدید جوانی دانه موجود گردند. دوز های بالای ویتامین B6  و ویتامین B 12  2000 و ۴۰۰۰ فیصد بلندتر از دوز تداوی در یک خانم سبب fulminans   Rosacea  گرده است. همچنان عکس العمل های شدید حساسیت و شاک انفلاکتیک با زرقیات عضلی ویتامین بی ۱۲ گزارش داده شده است.
    همچنان چون ویتامین بی ۱۲ یا کوبالامین حاوی کوبالت میباشد زرق عضلی این ویتامین میتواند سبب حساسیت جلدی در ناحیه زرق گردد.

    نتیجه گیری:

    ویتامین بی ۱۲ یک ویتامین ضروری برای سلامت عمومی بدن و جلد بوده و فقدان آن میتواند در همه اشخاص خصوصا سالمندان ایجاد گردد. چون میتواند سبب مشکلات جلدی گردد متخصصین جلدی میتوانند با دریافت علایم جلدی کمبود این ویتامین را شناسایی و تداوی نمایند.

    منابع سر شار ویتامین بی ۱۲ :

    ویتامین بی ۱۲ توسط باکتریهای نارمل که در سیستم هاضمه( دهن،بیره، حلق و روده ها)  ما وجود دارند تولید میشوند منابع سرشار ویتامین بی ۱۲ شامل گوشت،جگر،تخم مرغ ، شیر و پنیر موجود میباشد و ۴ فیصد این ویتامین را کوبالت تشکیل میدهد.







    مطالب دلچسب بیشتر