جستجوی این وبلاگ

دانه بیخ کته یا دمل

     بیخ کته چیست؟

     بیخ کته (که به آن فورونکل نیز گفته می شود) نوعی  از فولیکولیت عمیق باکتریایی (میکروبی شدن عمق فولیکول مو) است.






     خصوصیات بیخ کته چیست؟

     بیخ کته به صورت یک یا چند عدد دانه  سرخرنگ، حساس ، برجسته و پرچرک بوجود می آید.  بازرسی دقیق نشان می دهد که بیخ کته متمرکز بر فولیکول مو است.  که  بصورت یک دانه کوچک دردناک شروع شده و با مرور زمان بزرگتر و پردرد تر میگردد. و در نهایت یک دانه بزرگتر را ساخته و در سطح آن سوراخ بوجود می آید که چرا سفید رنگ از آن خارج میگردد. با خارج شدن چرک درد آن کمتر گردیده و بالاخره با بوجود آمدن داغ زخم آن التیام میابد. 


     در صورت وجود چندین سر ، آنرا کربونکل می نامند.  بیخ کته های بزرگ آبسه تشکیل می دهند ، که به صورت تجمع چرک زیاد در زیر جلد و عضلات  تعریف می شود.  سلولیت نیز ممکن است اتفاق بیفتد ، یعنی میکروبها به جلد و انسان تحت الجلدی اطراف بیخ کته سرایت میکنند، و ملد اطراف بیخ کته سرخ متورم و دردناک و این ممکن است باعث تب و کسالت شود.


     چرا بیخ کته ایجاد می شود؟

     بیشتر افراد مبتلا به بیخ کته اط نگاه جسمی سالم هستند و بهداشت شخصی خوبی دارند.  با این وجود آنها میکروب استافیلوکوکوس اورئوس را روی سطح جلد خود حمل می کنند (حالت حامل استافیلوکوک).  اینکه چرا این اتفاق می افتد معمولاً مشخص نیست ، اما تخمین زده می شود که 10-20٪ از افراد ناقل استافیلوکوک هستند.


     استافیلوکوکوس اورئوس معمولاً در سوراخ های بینی ، زیر بغل ، بین پاها و شکاف بین باسن جای گرفته و از طریق ناخن های انگشت ممکن است از ین نواحی به مکان های دیگر منتقل شوند.


     خارش یا خراش های کوچک و مالش بر روی جلد می تواند باکتری ها را در دیواره یک فولیکول مو که نقطه ضعف دفاعی جلد است جایگزین نموده باعث ایجاد بیخ کته شوند و روند معمول خود را طی حدود 10 روز طی‌ میکنند.


     اگرچه بیشتر افراد مبتلا به بیخ کته در غیر این صورت سالم هستند ، اما گاهی اوقات بیخ کته ها به پایین بودن سیستم معافیتی ، کم خونی ، شکر، سگرت کشیدن یا فقر آهن مربوط می شوند.


     تداوی بیخ کته چیست؟

     درمان بیخ کته به شدت آنها بستگی دارد.  داکتر شما ممکن است به شما مشاوره و درمان طبی خاصی دهد ، برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

    ۱.  صابون ضد عفونی یا ضد باکتری در حمام  روزانه خود به مدت یک هفته و سپس دو بار در هفته برای چندین هفته استفاده کنید.  

    ۲. به طور مرتب از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنید تا احتمال عفونت مجدد خود یا دیگران با دستهای آلوده را کاهش دهید.

    ۳. استفاده از پماد ضد عفونی کننده یا آنتی بیوتیک یا ژل برای استفاده در داخل سوراخ های بینی.

    ۴.  روزانه به مدت یک هفته کل سطح جلد تان را با 70٪ الکل ایزوپروپیل در آب پاک کنید (این باعث خشک شدن پوست می شود لذا لازم است دو ساعت بعد با واسیلین جلد تانرا چرب کنید).

    ۵.  یک ضد عفونی کننده موضعی مانند  پوویدون یا کریم کلرهگزیدین را روی بیخ کته قرار دهید و روی آن را با یک مربع گاز بپوشانید.

    ۶.  داکتر  ممکن است برای شما یک آنتی بیوتیک خوراکی (معمولاً آنتی بیوتیک پنی سیلین فلوکلواساسیلین) تجویز کند ، گاهی اوقات برای چند هفته.

     ۷. سایر اعضای خانواده مبتلا به بیخ کته نیز باید از رژیم پاکسازی جلد پیروی کنند.  ۸. ممکن است داکتر تان در صورت وجود استافیلوکوکوس اورئوس ، به خانواده توصیه کند که آنتی بیوتیک موضعی را در  سوراخ های بینی خود استفاده کنند.

    ۹.  اگر بیخ کته ها از بین نرفتند ، باید در مورد استافیلوکوک های مقاوم به متی سیلین (متی سیلین) از یک سواب برای کشت میکروبیولوژی استفاده شود.

    ۱۰.  گاهی اوقات ، ممکن است به توصیه داکتر متخصص آنتی بیوتیک خاصی تجویز شود ، از جمله اسید فویدیک ، کلیندامایسین ، ریفامپیسین و سفالوسپورین ها.

     ‏

     اقدامات کلی برای جلوگیری از بیخ کته

    ۱.  در مورد سلامت عمومی خود با پزشک خود مشورت کنید.

    ۲.  اگر اضافه وزن دارید ، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید.  ورزش منظم داشته باشید

    ۳.  یک رژیم غذایی سالم و متعادل را با گوشت ، مقدار زیادی میوه و سبزیجات دنبال کنید.

    ۴.  از استعمال سگرت خودداری کنید.

    ۵.  کل بدن خود را یک بار در روز با صابون یا شوینده و آب بشویید.  دستان خود را چند بار در روز بشویید یا از مالش ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

    ۶.  جان پاک خود را با سایر اعضای خانواده بصورت مشترک استفاده نکنید. 

     ۷. دستمال تمیزی داشته باشید و بینی خود را انتخاب کنید!

     ۸. لباس زیر پوشی و لباس شب خود را مرتباً عوض کنید.

     ۹. فعالیت های اوقات فراغت را که باعث تعریق و اصطکاک لباس می شوند ، مانند ورزش و آهسته دویدن ، در نظر بگیرید.

    ۱۰.  اگر دچار کمبود آهن هستید ، یک دوره قرص آهن ممکن است به کاهش عفونت کمک کند.

     ۱۱. روزانه 1000 میلی گرم ویتامین c نیز برای بهبود عملکرد کمبود نوتروفیل مورد حمایت قرار گرفته است.





     


    نظرات

    ‏زنده باد پنجشیر گفت…
    معلومات تان عالی، مممنون!
    ‏زنده باد پنجشیر گفت…
    معلومات تان عالی، مممنون!

    مطالب دلچسب بیشتر