جستجوی این وبلاگ

مردار دانه

مرداردانه، عفونت جلدی ساری است که معمولا سبب تولید آبله یا زخم و ارچق روی صورت ، گردن ، دستها گردیده ‏و یکی از شایعترن عفونتهای جلدی در کودکان است.
معلومات بیشتر را در باره مرداردانه یا زرد زخم   در ویدیو ببینید! 


به طور کلی توسط یکی از دو باکتری : استافیلوکوکوس اورئوس و یا گروه استرپتوکوک ایجاد می شود. مرداردانه ‏معمولا کودکانرا در زمان شیرخوارگی و مکتب مصاب میسازد. اگر جلد توسط مشکلات دیگر جلدی مانند اگزما ، ‏پیچک سمی ، و گزش حشرات تحریک شده باشد احتمال ابتلا به مرداردانه را بیشتر میسازد.
بهداشت خوب می تواند در جلوگیری از مرداردانه کمک کند.

علائم و نشانه
مرداردانه ممکن است در جلد هر جای بدن دیده شود ، اما معمولا در اطراف بینی و دهان ، دست ها ، ساعد در ‏کودکان بوجود مییاید.

انواع
دو نوع مرداردانه: مرداردانه بولوس (آبله های بزرگ) و مرداردانه غیر بولوس ( ‏یا ارچق دار).  شکل ‏غیر بولوس یا ‏crusted‏ بیشتر رایج است. این کار معمولا توسط استافیلوکوکوس اورئوس باعث میشود ، اما همچنین ‏می تواند که عفونت با گروه استرپتوکوک ایجا د می شود. شکل غیر بولوس با آبله های کوچک شروع می شود. این ‏آبله های در نهایت پاره شده و زخم های . به تدریج ، قهوهای مایل به زرد یا زرد متمایل به قهوه ای جلده را تحت ‏پوشش منطقه آسیبرامیسازد که دارای آب زدن بوده و بزودی توسط ارچق زرد رنگ مستور میگردد، و چنان بنظر ‏میرسد که با عسل پوشیده شده باشد.
مرداردانه بولوس تقریبا همیشه توسط استافیلوکوکوس اورئوس بوجود میآید و باعث آبله های بزرگتر حاوی مایع می ‏شود که ابتدا روشن بوده و سپس تیره میگردد. احتمال دارند این آبله مدت طولانی بدون ترکیدن ماندن بر روی جلد
صورت باقی ماند.‏
وقایه 
با مراعات نمودن حفظ الصحه شخصی و محیطی میتوان از پیدایش مرض پیشگیری نمود کوتاه نمودن ناخن ها ‏ستحمام منظم و استعمال صابون میتوانند کمک کننده باشد چون این مرض یک مرض بسیار ساری میباشد لذا تجرید ‏نمودن اطفال مصاب در مکاتب و خانه میتواند از سایر مرض به سایر اطفال جلوگیری نماید.‏


نظرات

‏ناشناس گفت…
باعرض سلام مدت چند روز میشود خودم از ناحیه پای به مرض مردار دانه مبتلا استم حتی تمام پایم پوندیده چگونه تداوی من ؟
Unknown گفت…
با عرض سلام مدت سه یا چهار هفته می شود که این دانه لعنتی مرا رنج میدهد چندین بار به داکتر جلدی مراجعه کردم اما فایده نکرد لطفا شما راهنمایی کنید !

مطالب دلچسب بیشتر