جستجوی این وبلاگ

هفت ماده مغذی عالی برای سلامت جلد


برای داشتن جلد سالم مهم است تا متیقن باشیم تمام مواد مغذی که برای سلامت جلد ضروری میباشند قابل دسترس باشد. چون جلد اولین عضویتی هست که با محیط خارجی کاملا در تماس بوده و اعضاء داخلی را از صدمات بیرونی محافظت مینماید. بنابرین رژیم غذایی روزانه و رژیم سلامتی جلد تان باید دارای هفت ماده مغذی زیر باشد.
.
1.     لیکوپن:
لیکوپن یک آنتی اکسیدانت بسیار قوی است که در مقابل  اشعه ماورای بنفش یا الترا ویولیت  UV  دارای خواص حفاظت کننده طبیعی است. رژیم غذایی غنی از لیکوپن جلد تانرا تا حدودی در مقابل شعاع های  مضر خورشید حفاظت  می کند. منابع خوب غذ ایی لیکوپن عبارتند از  تربوز، بادنجان رومی، ، سنتره  سرخ  و پاپایا میباشد.

2.     Asthaxanthin:

Astaxanthin ترکیب سرخرنگی  است که در غذاهایی مانند میگو shrimp و کریل  (یک نوع غذای بحری)  یافت می شود. و یگانه ترکیب بیتا کاروتین است که در بدن به رتینول تبدیل نمی شود، بنابراین، 100٪ قدرت  آنتی اکسیدانتی خود را برای مبارزه با رادیکال های آزاد حفظ مینماید . مطالعات نشان داده است که استفاده طولانی مدت،  asthaxanthin بصورت باور نکردنی برای حمایت از سلامت جلد و حفظ خاصیت ارتجاعی آن مفید میباشد ، و حتی علایم  بهبود ظاهر جلد را از طریق کاهش علائم پیری مانند خشکی جلد، چین و چروک و لکه های سنی نشان داده است.

3.     ویتامین C:
مصرف ویتامین سی هم از طریق خوراکی و هم از طریق تطبیق بالای جلد بسیار مفید میباشد. خواص آنتی اکسیدانتی آن جلد شما را در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت  نموده در حالی که  تولید کلاژن را که در سلامتی و شادابی جلد رول ارزنده دارد تنبیه میکند. با توجه به آکادمی جلدی  آمریکا ، 500 تا 1000 میلی گرم از رژیم غذایی و یا مکمل ویتامین C در روز کافی است. منابع  غذایی ویتامین C در رژیم غذایی ، میوه های خانواده ستروس مانند نارنج ، کینو ، مالته و لیمو ، ، مرچ  سرخ ، و دیگر غذاها میباشد، ویتامین C موضعی در محبوبیت رو به رشد است اما شایان ذکر که ویتامین C  موجود در میوها نمیتواند سد دفاعی جلد یا skin barrier  را عبور و به سلامت جلد مفید باشد جون این سد صرف میتواند مرکباتی را که منحل در شحم باشد اجازه عبور دهد و ویتامین سی یک ویتامین منحل در آب است اما مرکبات ویتامین سی صنعتی  را در ترکیب بسیاری از لوشن ها و کریمهای طبی تهیه نموده اند که میتوانند از از سطح جلد جذب شده و مفید باشند.

4.     ویتامینA :
ویتامین A و یا پیش ساز آن، بتا کاروتین، در زردک و پالک  یافت می شوند و و به یقین در پروسه ترمیم ،  نگهداری مناسب و turn over  جلد مفید میباشد. اگر شما کمبود ویتامین A، ممکن است سبب  چهره خشک یا پوستک پوستک  گردد زیرا پوسه ترمیم جلد به سرعت کافی صورت نمیگیرد.

5.     اسیدهای چربی امگا 3:
اسید های شحمی اومیگا 3   سبب  کاهش التهاب گردیده  و برای افزایش درخشندگی چهره و حفظ رطوبت جلد  مهم شناخته شده اند. امگا 3 های خوب عبارتند از: ماهی های چرب، مثل سالمون، چارمغز و دانه کتان است. مقادیر بالاتر از امگا 3ها  را می توان از مککمل های غذایی مانند روغن ماهی با کیفیت بالا دریافت نمود.

6.     ویتامینE :
ویتامین E برای مقابله با اثرات مضر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش مفید  شناخته شده است و  آنتی اکسیدانت فوق العاده خوبی را برای حفاظت جلد تان جلد فراهم میسازد. کارشناسان دریافت نموده اند که مصروف روزانه حدود 400 میلی گرم ویتامین E طبیعی به کاهش صدمات آفتابی یا  photodamage  و چین و چروک و بهبود بافت جلد موثر میباشد.

7.     بیوتین:
بیوتین که یک  ویتامین گروپ   B است که عمدتا مسئول شفافیت و سلامت جلد ، ناخن و مو میباشد.. مقدار مورد ضرورت بیوتین را که کارشناسان توصیه مینمایند درحدود 1000 الی 5000 میکروگرام  میباشد. که معمولا نیاز به یک مکمل غذایی میباشد تا مقدار مورد ضرورت بیوتین را تامین نمیاد . منابع غذایی بیوتین شامل جلغوزه پاکستانی ، چغندر سویسی و  ماهی tuna  میباشد.



مطالب دلچسب بیشتر