جستجوی این وبلاگ

میخک پا


میخک و کالوس عبارتند  از سخت شدن و ضخیم شدن موضعی جلد ناحیه کف پا وبین انگشتان پا میباشد که در نتیجه  اعمال استرس های غیرطبیعی میخانیکی و فشار  بر روی جلد بوجود میاید. فشار های میخانیکی ، اصطکاک و تحمل وزن بالای بارزه ها استخوانی نزد اشخاص مستعد و یا با پوشیدن کفشهای  نامناسب سبب ضخیم شدن جلد با تکثر بیشتر حجرات ناحیه صورت میگیرد و یک رول تطابقی داشته تا جلد بتواند بخوبی فشار و وزنی را که بالایش وارد میشود تحمل کند.
وقوعات :
65 مرد از هر هزار نفر  و 91 خانم از هر هزار نفر مصاب میخک و یا کالوس میباشند.
عوامل  استرس های غیرطبیعی میخانیکی:
عوامل درونی:
سوء شکل استخوانهای انگشتان پا برجسته بودن بارزه های استخوانی .
عوامل بیرونی:
 (کفش تنگ ، بی نظمی در داخل کفش، پوشیدن کفش بدون جوراب یا فعالیت های فزیکی زیاد).


فرق بین میخک و کالوس 
1.محل بوجود آمدن
·         -کالوس callus یا پینه یک اندفاع جلدی سخت ضخیم و  hyperkeratotic با قاعده گسترده یا منتشر با حاشیه معمولا قاطع میباشد که انرا از جلد سالم تفریق میکند. و ناشی از فشار یا مالش بر روی نواحی پا که معمولا وزن بدن را  تحمل مینمایندمانند کف پا (پاشنه پا، تحت متاتارس)، کنار ها کف پا بوجود میاید.
      -کورن  corn یک اندفاع جلدی  hyperkeratoticموضعی  با هسته مخروطی مرکزی کراتینی است. و در مناطقی که وزن را تحمل نمی کند بوجود میاید. اینها معمولا دربین انگشتان پا و یا پشت انگشتان پا بوجود میایند.
  میخک  cornیا کورن دونوع است: 
  •  سخت که  در بالای پا معمولا پشت انگشت پنجم پا بوجود میاید.
  •  شکل نرم کورن  (معمولا بین انگشتان چهارم و پنجم بوجود میاید).
2شکل:
هر دو از آنها ضخیم و سخت با رنگ سفید جلا دار و موم مانند میباشند ولی  میخک  کوچکتر از کالوس بوده و کالوس سخت و ضخیم بوده و تمام ضخامت جلد بصورت یکسان بزرگ میگردد در حالیکه در میخک شکل مخروطی را داشته طوری قاعده آن در سطح جلد و ذروه آن بداخل میباشد که سبب درد میگردد.
3درد
میخک  یک مشکل جلدی بسیار دردناک است. درحالیکه پینه به ندرت دردناک است، طوریکه تمام ضخامت جلد بصورت همانند سخت و ضخیم میگردد و اکثرا سبب درد نمیگردد.
4. تشخیص تفریقی
اگرجه فرق بین کالوس و کورن یا میخک طوریکه قبلا ذکر گردید تا حدودی آسان بوده ولی یک مشکل جلدی دیگر کف پا و بین انگشان و گاهی هم پشت پا ها زخ های جلدی کف پا میباشد که اینها حالت ویروسی اندو از سبب هیومان پپیلوما وایرس بوجود میایند ایجاب تشخیص تفریقی مینماید که برعکس کالوس و میخک ساری بوده ومیتوانند در هر قسمت پا بوجود آیند و تداوی آن میتواند متفاوت باشد. معلومات بیشتر در باره زخهای جلد و زخ کف پا را در لینک زیر http://www.drarifabid.com/2012/05/blog-post_5748.html بخوانید

5. تداوی:
1. کاهش حجم پینه یا کالوس : مراقبت پا ها  در منزل به طور منظم باید صورت گیرد این کار بیشتر با کالوس یا پینه میتواندصورت گیرد چون  نسبت به میخک سطحی تر قرار دارد و دردناک نمیباشد.
تر کردن وقرار دادن پا ها در بین  تشت آب گرم.سپس بلافاصله با  سنگ پا جلد  ناحیه کالوس و اطراف آنرا را به آرامی  تراش کنید  تا جلد مرده کالوس به راحتی برطرف شود. بعد از آن از یک کریم مرطوب کننده ویا نرم کننده استفاده نمایید.
2. پد های محافظوی :  این پد ها میخکهای  دردناک را  احاطه کرده و اصطکاک که ازجنس سلیکان بوده و درکاهش درد ، اصطکاک وفشار بالای ناحیه کالوس رول دارد.
3.کفش های مناسب : کفش باید مناسب خوب ، نرم و بزرگ باشد(منطقه ای که در اطراف انگشتان پا)بزرگی کفش  برای از بین بردن فشار در میخک و برای از بین بردن فشار در کالوس می باشد.
4. استفاده از Salicylic acid : بدین منظور میتوان از  patchهای موضعی که بشکل ‍‍‍‍‍‍پلاسترتهیه گردیده و بنام پلاستر میخک یاد میشود یا از مخلوط 10 الی 20 فیصد سلیسیلیک اسید در واسلین استفاده نمود

5. تراشیدن : تراشیدن کالوس که در ابتدا میتواندتوسط تیغ جراحی صورت گیرد که داکتر معالج تان جهت کاهش درد معمولا از زرقیات بیحسی موضعی استفاده مینماید  وبعضا ضرورت به استفاده از سامان الات طبی چون  استفاده از الکتروکواتری جهت توقف خونریزی میباشد. که در شرایط کاملا معقم و عاری از انتانات صورت گیرد.
نوت: دو شماره آخر تداوی باید با مشوره با متخصص جلدی صورت گیرد

نظرات

Dr khalid Arzo گفت…
لظقا ایمیل را در وب سایت تان درست بنویسید به این گونه : ایمیل نه امبیل تشکر داکتر خالد از امریکا

مطالب دلچسب بیشتر