جستجوی این وبلاگ

هوای آلوده و زیانهای جلدی آن


ما همه می دانیم که یکی از دشمنان تمدن مدرن"آلودگی هوامیباشددر واقع هوای آلوده یک قاتل خاموش بوده که مسئول ایجاد بیماری های مختلف که بسیاری از آنها نیز کشنده است میباشد. تعداد بسیار کمی از ما در مورد تاثیرات دقیق هوای آلوده بر ارگانهای خاص ما آگاهی داشته باشیم.
متاسفانه افغانستان با وجود اینکه یک کشور صنعتی نیست و مانند سایر کشورها هوای آلوده بیشتر مسول فابریکه ها و کارخانه های صنعتی نمیباشد اما نبودن ساحات سبز خصوصآ در شهر ها، تورید تیل، گاز و سایر مواد محروقاتی بی کیفیت و تسخین منازل با مواد محروقاتی مانند تیل ، ذعال سنگ ، چوب و حتی مواد پلاستیکی ، نبودن برق و استفاده از جنراتورها و سایر ماشین های دیزلی و بالاخره موجودیت وسایل نقلیه کهنه سبب ایجاد آلودگی شدیدهوا گردیده و پایتخت افغانستان را یکی از آلوده ترین شهر های دنیا ساخته است.که متاسفانه هوای آلوده کابل را اکثرا به سونامی خاموش تشبیه نموده اند و گفته میشود دهها تن از باشندگان شهر جانهای  خودرا از سبب آلودگی هوا از دست میدهند.  از جانب دیگر عدم موجودیت سیستم کانالیزاسیون موجودیت سرکها و کوچه های خام چالش بزرگ زیست محیطی شهر کابل میباشد که سبب گردیده هوای شهر کابل نه تنها با مواد مضره کیمیاوی بل مواد بیولوژیکی یا میکروبها و گردو خاک نیز آلوده گردیده و مشکلات عدیده صحی را بصورت حاد و در طولانی مدت ایجاد نماید. جمعیت زیاد نفوس که در هر کابل زندگی میکنند عامل دیگریست که الودگی هوا رول داشته عدم مراعات اصول شهر نشینی و عدم توانایی شاروالی کابل در پاک سازی زباله های شهری سبب شده تا زمین، آب و هوای کابل همه آلوده گردیده و زندگی را درین شهر مشکل سازد.

جلد حساس ترین وبزرگترین  بخش بدن انسان است. که مانند یک سپر عمل نموده و اعضاء داخلی را از تاثیرات ناگوار محیطی محافظه مینماید اما با توجه به قرار گرفتن جلد در معرض گازهای مضر، میکروبها و فنگسها، مواد کیمیاوی ،شعاع آفتاب ... جلد خود آسیب دیده  و در  نتیجه، بسیاری از مردم از مشکلات و بیماریهای متعدد جلدی رنج می برند.

آلودگی هوا همانندی که میتواند سبب مشکلات تنفسی و قلبی ریوی گردد میتواند  منجربه  انواع مختلفی از اختلالات جلدی نیز گردد. آلودگی هوا می تواند درکنار شعاع آفتاب و علت اصلی پیری زودرس  جلد باشد. گرد و غبار اگر در تماس با جلد  آید ممکن است سبب اگزما که یک نوع حساسیت جلدی میباشد گردد. مواد کیمیایی مورد استفاده در محصولات مختلف (رنگها، ​​مواد شوینده، مواد غذایی، سرش، مصالح ساختمانی و غیره) به طور جدی می تواند هوا را آلوده نمایند. این مواد از طریق تنفس به بدن ما وارد شده و در نتیجه تاثیر بر ریه ها، چشم ها و بینی می تواند باعث ایجاد حساسیت های جلدی نیزگردند.
هوای آلوده از یک جانب سبب کاهش طبقه اوزون اتموسفیر که رول مهمی را در فلتر نمودن اشعه التراویولیت شعاع آفتاب دارد میگردد تحقیقات نشان داده است  یک فیصد کاهش در طبقه اوزن سبب افزایش دوفیصد شعاع التراویولیت  و به همین تناسب افزایش سرطانهای جلدی میباشد علاوتا شعاع التراویولیت عامل مهم  پیری زودرس جلد( لکه های پیری جلد، چین و چروک جلدی، خشن شدن جلد، و عوامل قبل السرطانی) میباشد.
همچنان گرد و غبار و هوای آلوده بالای جلد رسوب نموده و گفته میشود اینها میتوانند در تبانی با چربی جلد سبب بسته شدن مسامات جلدی و بالاخره افزایش وقوع و تشدید جوانی گردند.
هوای آلوده دارای مقادیر زیادی رادیکالهای آزاد میباشد رادیکالهای آزاد به مالیکولهای ناپایدار اکسیجن اطلاق میگردد که سبب تغیرات جلد و تحت جلد گردیده ازیک جانب اینها میتوانند سبب تغیرات در حجرات جلد گردیده و بالاخره زمینه را برای ایجاد سرطانهای جلد افزایش میدهد از جانب دیگر باعث کاهش رشته های کولاژن گردیده و این رشته ها در ایجاد مقاوت جلد در مقابل صدمات، خاصیت کششی جلد، و شادابیت جلد رول داشته ازین جهت هوای آلوده میتواند رول بزرگی را در پیری زودرس جلد بازی نماید.
هوای آلوده بالای سلامت موها نیز تاثیرات ناگوار داشته از یک جانب جلد سرب موجود در هوای آلوده سبب تغیرات رنگ جلد میگردد از جانب دیگر میتواند سبب ریزش مو ، موخوره و شکنندگی موها گردد.
راهای جلوگیری از زیانهای هوای آلوده به جلد:

1. نظافت جلد و شستن جلد با شوینده های ملایم که مطابق با نوع جلد باشد ( فیس واش و صابون)
2. استفاده از کریمهای ضد آفتاب حد اقل با فکتور محافتی پانزده الی سی
3. شستن و پاک نمودن آرایش هنگام خواب
4. نوشیدن مقادیر کافی آب و خوردن  میوه ها وسبزیجات که منبع مهمی از انتی اکسیدانتها بوده و در وقایه جلد از مضرات شعاع آفتاب و هوای آلوده رول دارند.
5. پوشیدن لباس های آستین دار هنگامیکه هوا بیشتر آلوده میباشد.
6.  استعمال کریمهای مرطوب کننده که حاوی ویتامین A  و E   در سلامت جلد و محافت جلد از تاثیرات ناگوار آلودگی هوا نقش بسزایی داشته و همیه باید استفاده گردند.



نظرات

Sam Ali314 گفت…
مطلب خوبی بود ممنونم بامید مطالب بیشتر تان

مطالب دلچسب بیشتر