جستجوی این وبلاگ

سوالات متدوال در باره ضد آفتاب



سوالات متداول در باره ضد آفتاب:

1. چرا ضد آفتاب استفاده نماییم؟
شعاع آلتراویولیت موجود در شعاع آفتاب دارای تاثیرات سوء بالای جلد بوده و در کوتاه مدت سبب آفتاب سوختگی، حساسیت های آفتابی، تیره شدن جلد tanning  و بالاخره در صورت اخذ دوا سبب حساسیت های دوایی شعاعی و در طولانی مدت سبب پیری زودرس جلد( چین و چروک جلدی، لکه های پیری، خشن شدن جلد ، نازک شدن و برجسته شدن رگهای جلد، افتادگی جلد، کومیدونهای پیری) امراض قبل ازسرطانی جلد و بالاخره سبب سرطانهای جلد میگردد. پس جهت محافظت جلد از ین عوارض باید ضد آفتاب با طیف وسیع broad spectrum که حاوی فکتورهای محافظتی در مقابل شعاع های A و B  الترا ویولیت باشد باید استفاده نماییم.
2.  از کدام ضد آفتاب استفاده نماییم؟
ضد آفتابها طوری طراحی شده  اند که برای هرنوع جلد ( خشک ، نورمال، چرب و حساس) بوده و دارای درجه فحافظتی یا  SPF که اختصار sun protection factor میباشد و عبارت از مدت زمانی میباشد که سبب سرخی جلد بعد از تماس به شعاع آفتاب میگردد چنانچه در صورتی که نزد یک شخص بدون استعمال ضد آفتاب شعاع آفتاب در   10 دقیقه سبب سرخی جلد گردد در صورت استعمال ضد آفتاب با فکتور محافظتی یا SPF 15  این مدت به 150  دقیقه افزایش میابد. ما باید از ضد آفتابهای با فکتور محافظتی حد اقل 15 الی 30 و ضد آفتاب  مطابق حالت جلد خود استفاده نماییم اینکه جلد شما چه نوع میباشد میتوانید در http://www.drarifabid.com/2012/06/blog-post_18.html بخوانید. ضد آفتاب باید  broad spectrum باشد که بتواند  هردو اشعه A و B  را مهار نماید.
3. چه زمانی و روز چند بار از ضد آفتاب استفاده نماییم؟
20 دقیقه الی نیم ساعت قبل از مواجه شدن به شعاع آفتاب  باید ضد آفتاب استفاده شود و اگر شما بصورت دوامدار به شعاع آفتاب مواجه میشود نیم ساعت بعد از مواجه شدن و هردو ساعت دوباره ضد آفتاب تانرا دوباره استفاده نمایید.
4. به چه مقدار از ضد آفتاب استفاده نماییم؟
ضد آفتاب صرف زمانی میتوان جلد شما را از شعاع مضره آفتاب محافظه نمایید که به مقدار کافی استعمال شود طوری که اکثر در کشورهای خارجی  و د رکشور خود ما دیده شده استعمال ضد آفتاب به اندازه ی صورت نمیگیرد تا بتواند جلد را از شعاع آفتاب محافظه نماید که در این صورت یک تلقین کاذب برای شخص بوجود آمده و باین مفکوره که ضد آفتاب استعمال نموده حلد خودرا از شعاع آفتاب محافظه ننموده و سبب بیشتر شدن عوارض شعاع آفتاب میگردد و اکثرا مردم شکایت مینماند که وقتی ضد افتاب استفاده مینماییم سبب تیره شدن جلد مان میگردد که علت همانا مقدار کم ضد افتاب و عدم محافظت جلد از شعاع آفتاب میباشد. مقدار ضدآفتابی که باید در صورت استفاده شود به اندازه دو بند انگشت وسطی میباشد.
5. از ضد در کدام قسمت های بدن استفاده نماییم؟
درتمام نواحی جلد که شعاع آفتاب مواجه میشود یا برهنه میباشد ( صورت، دستها و گردن)
6. آیا در روزهای ابری هم استعمال ضد آفتاب ضروریست؟
بلی البته شعاع مضره آفتاب که همان التراوبولیت است از ابر عبور نموده و استعمال ضد آفتاب ضروری میباشد.
7. آیا ضد آفتابها میتواند جلد مانرا صد در صد از شعاع آفتاب محافظه  نمایند؟
البته شعاع آفتاب متشکل از شعاع التراویولیت یا ماورای بنفش ( خطرناکترین شعاع مضره آفتاب)،نورقابل دید و شعاع انفرا رد یا مادون قرمز میباشد مطالعات اخیر نشانداده که برعلاوه التراویولیت شعاع انفرارد هم دارای تاثیرات سوء بالای جلد بوده که متاسفانه تا حال ضد آفتابی که حاوی فکتورهای محافظتی در مقابل شعاع انفرارد یا مادون قرمز باشد وجود ندارد. اما ضد آفتابهای با طیف وسیع میتواند جلد را در مقابل شعاع التراویولیت محافظه نماید این محافظت صد در صد نبوده و گفته میشود باید جهت محافظت بیشتر از کلاه، عینک و چطری هم استفاده شود.
8. آیا استعمال ضد افتاب بعد از تعرق و آببازی یا شستن دوباره تکرار شود؟
ضد آفتاب ها بدنوع میباشند مقام در مقابل آب یا water resistance   و ضد آب یا  water prof که اولی بعد از یک بار آببازی به مدت  40 دقیقه و دومی بعد از هر بار دوبار آببازی  به مدت 40 دقیقه  و تعرق باید دوباره استفاده شوند و استعمال ضد آفتاب بعد از شستن جلد حتمی میباشد.
9. آیا استعمال ضد آفتاب عوارض جانبی هم دارد؟
ضد آفتابها عوما بدونوع اند ضد آفتابهای فزیکی و ضد آفتابهای کیمیاوی که نظر به طریقه محافظت جلد از شعاع آفتاب دسته بندی شده اندضد آفتابهای فزیکی معمولا عاری از عارضه جانبی بوده و لی مشکل عمده شان قابل دید بودن شان میباشد که بشکل سفید در جلد معلوم میشوند ضد ضد آفتابهای کیمیاوی فاقد این عارضه بوده ولی حساسیت باین ضد آفتابها و احساس سوزش چشم بعد از استعمال آن میتواند عارضه جانبی آن باشد که خوشبختانه وقوعات آن اندم میباشد و در صورت حساسیت قبل تان و موجه شدن به حساسیت جلدتان به ضد آفتاب با داکتر معالج تان مشوره کنید.
9. آیا ضد آفتاب سبب سرطانهای جلدی میگردد؟
ضد آفتاب های وسیع الطیف میتوانند سبب محافظت جلد از سرطنهای جلدی که عامل آن شعاع آفتاب میباشد گردد اما چیزی که یکی از سازمانهای تحقیقی امریکا در سال 2011 عنوان کرد این بود که رتینول پالماتید موجود در ضد آفتاب سبب سرطانهای جلد میگردد که سبب آشفتگی بزرک بین مصرف کنندگان ضد آفتاب ایحد کرد و متاسفانه حتی بعضی داکتران جلدی در افغانستان از تجویز ضد آفتاب دست گرفتند و از طریق رسانه ها به عدم استفاده از ضد آفتاب توصیه نمودند بدون توجه به اینکه تمام ضد آفتابها دارای رتینول پالماتید نیستند و تمام شان سرطانزا نمیباشند بانهم خوشبختانه در تحقیقی که توسط اکادمی امراض جلدی امریکا صورت گرفت این ادعا را رد نموده که مقاله آن در سایت www.aad.org  دسترس میباشد. و ضد آفتابهای حاوی رتینول را غیر سرطانزا قلمداد نمودند. همچنان ضد آفتابهای چرب میتوانند سبب افزایش جوانی دانه نزد کسانی که جلد چزب دارند گردد که در ین صورت باید از ضد آفتابهای  nongreasy  و noncomedogenic  استفاده نمایند که فاقد این عارض میباشد.


مطالب دلچسب بیشتر