جستجوی این وبلاگ

حساسیت به ممپلی یا جلغوزه پاکستانی

      بررسی اجمالی

    جلغوزه پاکستانی


     حساسیت به ممپلی یکی از دلایل عمده حملات شدید حساسیت است.  برای برخی از افراد مبتلا به حساسیت به ممپلی ، حتی مقدار کمی ممپلی نیز می تواند یک عکس‌العمل جدی ایجاد کند که حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد (آنافیلاکسی).

     حساسیت به ممپلی در کودکان در حال افزایش است.  حتی اگر شما یا فرزندتان فقط یک عکس‌العمل حساسیتی خفیف نسبت به ممپلی داشته اید ، مهم است که با داکتر خود صحبت کنید.  همچنان خطر عکس‌العمل جدی تر در آینده وجود دارد.

     علائم حساسیت با ممپلی 

     عکس‌العمل حساسیتی به ممپلی معمولاً ظرف چند دقیقه پس از مواجهه به آن رخ می دهد.  علائم و نشانه های حساسیت به ممپلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

    حساسیت خفیف 

    ۱.  عکس‌العمل های جلدی ، مانند پِت، سرخی یا تورم

     ۲. خارش یا گزگز در دهان و گلو

     ۳. مشکلات هضمی، مانند اسهال ، گرفتگی معده ، حالت تهوع یا استفراغ

     ۴. تنگی شدن گلو

     ۵. تنگی نفس یا خس خس سینه

     ۶. آبریزش بینی

     آنافیلاکسی: واکنشی تهدید کننده حیات

     حساسیت به ممپلی شایع ترین علت آنافیلاکسی ناشی از غذا است ، یک امراض عاجل طبی که نیاز به درمان با دستگاه تزریق خودکار اپی نفرین (آدرنالین) و بردن  به اتاق عاجل دارد.

     علائم و نشانهای آنافیلاکسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

    ۱.  انقباض مجاری هوایی

    ۲. تورم گلو که نفس کشیدن را دشوار می کند

     ۳.‌ پایین شدن شدید فشار خون (شاک)

     ۴. نبض سریع

     ۵. سرگیجه ، سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری

    چه موقع به داکتر مراجعه کنیم

     در صورت مشاهده علائم و نشانه های حساسیت به ممپلی با داکتر خود مشورت کنید.

     در صورت عکس‌العمل شدید به ممپلی ، به ویژه اگر علائم و نشانه های آنافیلاکسی دارید ، به دنبال درمان فوری باشید.  اگر شما یا شخص دیگری سرگیجه شدید ، مشکلات شدید در تنفس یا از دست دادن هوشیاری خود را نشان دادید به نزدیک ترین مرکز صبح مراجعه کنید.‌

     علت حساسیت به ممپلی چیست؟

     حساسیت به ممپلی زمانی اتفاق می افتد که سیستم معافیتی بدن شما به اشتباه پروتئین های ممپلی را به عنوان چیزی مضر شناسایی کند.  تماس مستقیم یا غیرمستقیم با ممپلی باعث می شود که سیستم معافیتی بدن شما مواد کیمیاوی ایجاد کننده علائم را در جریان خون شما آزاد کند.

     قرار گرفتن در معرض ممپلی می تواند به روش های مختلفی رخ دهد:

     تماس مستقیم

     شایع ترین علت حساسیت به ممپلی خوردن ممپلی یا غذاهای حاوی ممپلی است.  گاهی اوقات تماس مستقیم جلد با ممپلی می تواند یک عکس‌العمل حساسیتی ایجاد کند.

     ارتباط غیر مستقیم  

     ‏افزودن ناخواسته ممپلی به یک محصول دیگر است.  عموماً نتیجه قرار گرفتن یک ماده غذایی در حین تهیه یا دست زدن به آن با دست های آلوده به ممپلی است.

     استنشاق 

     در صورت استنشاق گرد و غبار یا آئروسل های حاوی ممپلی ، از منبعی مانند آرد ممپلی یا بوی پخت روغن ممپلی ممکن است عکس‌العمل حساسیتی ایجاد شود.

     عوامل خطر حساسیت به‌ ممپلی  کدامها اند؟ 

     هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد به حساسیت مبتلا می شوند در حالی که دیگران این حساسیت را ندارند.  با این حال ، افرادی که دارای عوامل خطر خاصی هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به حساسیت ممپلی دارند.

     عوامل خطر حساسیت به ممپلی عبارتند از:

     ۱.‌ سن.  حساسیت غذایی بیشتر در کودکان به ویژه کودکان نوپا و نوزادان دیده می شود.  هرچه پیرتر می شوید ، سیستم هضم شما بالغ می شود و بدن شما کمتر به غذایی که باعث ایجاد حساسیت می شود عکس‌العمل نشان می دهد.

    ۲. حساسیت گذشته به بادام زمینی.  برخی از کودکان مبتلا به حساسیت ممپلی از آن رنج می برند.  با این حال ، حتی اگر به نظر می رسد بیش از حد حساسیت به ممپلی دارید ، ممکن است عود کند.

     ۳.‌حساسیت های دیگر  اگر قبلاً به یک ماده غذایی حساسیت دارید ، ممکن است بیشتر در معرض خطر حساسیت به ماده غذایی دیگر باشید.  به همین ترتیب ، داشتن نوع دیگری از حساسیت ، مانند حستسیت چشم ، خطر ابتلا به حساسیت غذایی را افزایش می دهد.

     ۴. اعضای خانواده مبتلا به آلرژی.  اگر سایر حساسیت ها ، به ویژه انواع دیگر حساسیت های غذایی در خانواده شما شایع باشد ، در معرض خطر حساسیت ممپلی قرار دارید.

     ۵. درماتیت آتوپیک.  برخی از افراد مبتلا به بیماری جلدی درماتیت آتوپیک (اگزما) نیز حساسیت غذایی دارند.

     عوارض جانبی حساسیت به‌ ممپلی یا جلغوزه پاکستانی؟ 

     عوارض حساسیت به ممپلی می تواند شامل آنافیلاکسی باشد.  کودکان و بزرگسالانی که حساسیت شدید به ممپلی دارند به ویژه در معرض خطر این عکس‌العمل تهدید کننده زندگی هستند.

     جلوگیری

     طبق مطالعات اخیر ، شواهد زیادی وجود دارد که معرفی نوزادان در معرض خطر با ممپلی از 4 تا 6 ماهگی ممکن است خطر ابتلا به حساسیت غذایی را تا 80٪ کاهش دهد.  نوزادان در معرض خطر حساسیت به ممپلی شامل کودکانی هستند که دارای اگزمای خفیف تا شدید ، حساسیت تخمک یا هر دو هستند.  قبل از اینکه کودک خود را با ممپلی آشنا کنید ، بهترین روش را با داکتر کودک در میان بگذارید.

    مطالب دلچسب بیشتر