جستجوی این وبلاگ

تنیا ورسیکلر

تینیا ورسیکلور یک مرض مزمن و خفیف جلدی میباشد که توسط malasazia fufur که یک نوع ایست میباشد بوجود میاید.

ایست ها yeasts انتانات فنگسی اند که  بر روی جلد همه ما بصورت نارمل زندگی نموده وسبب مرض نمی گردند  وقتی که رشد ایست ها  خارج از کنترل گردد ،فرد می تواند به یک مرض جلدی به نام تنیا ورسیکالر مصاب گردد.

تنیا ورسیکالر مرض ساری نیستشما تنیا ورسیکالر  را از شخص دیگری اخذ نکرده و  آن را به کسی دیکری نمیتوانید سسرایت دهید.. این مرض یکی از شایع ترین امراض جلدی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان میباشدافرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند و یا شغلی دارند که بیشتر عرق مینمایند و هوای محل کار شان گرم میباشد ممکن است در طول سال از عود مجدد تنیا ورسیکالر شاکی باشند در مناطق سرد سیر اکثرا مرض در هوای گرم بهار و تابستان عود مینماید.
اولین علامه  تنیا ورسیکالراغلبا لکه های جلدی میباشد  که دارای خصوصیات ذیل میباشد:
     ·    لکه های جلدی  سفید تر  (که گاهی تیره تر) از جلد اطراف استرنگ لکه ها می تواند، سفید،احمراری، قهوه ای مایل به زردویا  قهوه ای باشد
     ·    لکه های جلدی  می توانند در هر جایی از بدن ظاهر می شود. ولی بیشتر در نواحی قفسه سینه گردن    و بازو های بوجود میایند.
      ·       لکه ها خشک بوده و حاوی تفلسات و یا پوستک ها باشند.
     ·       ممکن است جلد خارش داشته باشد  که در هوای گرم خارش آن شدت میابد.
 ·        لکه ها به آهستگی پیشرفت میکنند.



تنیا ورسیکلر

     ·  در هوای سرد لکه ها  ناپدید شده و یا کمتر دیده میشوند و در بهار یا تابستان که   هوا گرم و مرطوب می شود لکه ها دوباره ظاهر شده ویا بیشتر میگردند.

    گاهی این لکه ها برنگ سفید بوده و میتواند با ویتیلیگو یا مرض  پیس اشتباه   شودویتیلیگو یک مرض جلدی است که باعث می شود جلد رنگ برنگ سفید   تباشیری تبدیل گردد و علت ان ازبین رفتن حجرات رنگساز جلد میباشد در حالیکه   در مرض تینیا ورسیکلر رنگ جلد کمرنگ بوده ولی کاملآ سفید نمیباشد و علت   سفید شدن جلد جلوگیری از تولید رنگ جلد حجرات میلانوست یا حجرات رنگساز   توسط  انزایمهای ایست میباشد.

     چه کسی مصاب  تنیا ورسیکالر می شود ؟
      فنگسی که باعث تنیا ورسیکالر میگردد بروی جلد همه ما بصورت نارمل زندگی می کندمعلوم نیست چرا ایست ها  در جلد برخی از افراد بیشتر رشد نموده و سبب مرض میگردند و نه در دیگران.اما دانسته شده است که
     •      نوجوانان و بزرگسالان جوان بیشتر مستعد به مرض  هستند زیرا آنها دارای جلد چرب میباشند و ایست ها بیشتر تمایل به جلد چرب دارند.
    •     نزد کهن سالان  و کودکان به ندرت دریافت میگردد مگر اینکه آنها در یک منطقه گرمسیری یا نیمه گرمسیری زندگی کنند.
    •      ا فرادی که در مناطق غیر گرمسیری زندگی می کنند اغلبآ تنیا ورسیکالر در طول ماه خشک و سرد، ناپدید شده و یا از شدت آن کاسته میشود.
     چگونه متخصصین جلد ی می تواند تنیا ورسیکالر را تشخیص دهد؟
    یک متخصص جلد اغلبآ می تواند با یک  نگاه در جلد بگویید که آیا یک مریض مصاب  تنیا ورسیکالراست یا خیر اگر هر گونه شکی وجود داشته باشد، متخصص جلدی  یکی از روش های  زیر را جهت تشخیص دقیق انجام میدهد:
      •       گرفتن پوستک های ناحیه مصاب و معاینه آن تحت میکروسکوپ
      •       معاینه جلد با چراغ مخصوص که بنام wood lamp یاد میگردد

    چگونه متخصصان جلدی تنیا ورسیکالر را تداوی  می نمایند ؟
   در تداوی تینیا ورسیکلور از صابونها، شامپو ها و لوشنهای ضد فنگس استفاده بعمل میاید گاهی متخصصین جلدی حهت تداوی مرض از ادویه خوراکی نیز جهت تداوی مرض استفاده مینمایند که بستگی به شدت مرض و عدم پاسخ دهی مرض با تداوی های موضعی میباشد
    با وجود تد اوی مرض و ازبین رفتن عامل مرض ممکن است لکه های جلدی به مدت مدیدی در روی جلد باقی بماندولی درنهایت از بین میروند در شروع تداوی لکه های سفید بیشتر کمرنگ گردند که علت آن ازبین رفتن فنگس و پوستک های جلد بوده و جلد بیشتر سفید بنظر میرسد و اکثرآ سبب میشود تا مریضان فکر کنند که تداوی سبب بدتر شدن حالت شان گردیده در حالیکه چنین نبوده و ادامه تداوی سبب زایل شدن لکه ها میگردد.

    وقایه
   منظور از وقایه مرض جلوگیری از رشد بیش از حد عامل مرضی یا فنگس درجلد میباشد. داشتن حفظ اللصحه خوب و استعمال منظم صابونها و شامپو های ضد فنکسی میباشد که بعد از بهبودی مرض حد اقل هفته یکبار باید استعمال گردد.



مطالب دلچسب بیشتر