جستجوی این وبلاگ

آکانتوزیس نیگریکانس ( تیرگی و ضخیم شدن جلد گردن و زیر بغل)

 تیرگی و ضخیم شدن جلد گردن و زیر بغل

تعریف

آکانتوزیس نیگریکانس  یک بیماری جلدی است که با موجودیت نواحی  تغییر رنگ جلد به رنگ قهوه ای تیره  و ضخیم شدن مخملی و جلد در التوات یا نواحی چین  دار بدن و گردن مشخص میشود درین حالات جلد تیره ، ضخیم و درشت گردیده و امکان دارد با بوی بد بدن همراه باشد. در بسیاری حالات مرض گردن، زیر بغل و کشاله ران را مصاب میسازد.
این تغییرات جلدی معمولا در افرادی چاق و یا مبتلا یان به مرض شکر رخ می دهد. کودکان مصاب  شکر نوع ۲  در معرض خطر بالاتر ابتلا  به این وضعیت قرار دارند.
ندرتآ، آکانتوزیس نیگریکانس  می تواند یک علامت هشدار دهنده از یک تومور سرطانی دراعضاء های داخلی مانند معده و کبد باشد.


علائم

تغییرات جلدی  یگانه  علامه آکانتوزیس نیگریکانس  می باشد. در زیر بغل ، کشاله ران و گردن به طور معمول – شما متوجه تیره شدن ، ضخیم شدن و مخملی شدن جلد  این  نواحی  چین دار میباشید. تغییرات جلد به آرامی ظاهر می شود، گاهی اوقات بیش از ماهها و یا سالها را در برمیگیرد تا مرض قابل مشاهده گردیده و سبب ناراحتی های بیمارگردد. خارش و بوی بدن بعضا میتوانند از شکایت عمده  مریضان باشند.

عوامل

آکانتوزیس نیگریکانس  همراه با یک تعداد بیماری ها دیده میشوند که قرار ذیل اند: 
مقاومت به انسولین. اکثر کسانی که آکانتوزیس نیگریکانس  دارند به انسولین مقاوم می شوند، انسولین هورمون ترشح شده از پانکراس است که به بدن شما اجازه می دهد تا از قند استفاده کند. مقاومت به انسولین چیزی است که در نهایت باعث ایجاد شکر نوع ۲ میگردد.
چاقی بسیاری از افرادی که مصاب  آکانتوزیس نیگریکانس میگردند اضافه وزن و یا چاق هستند، که چاقی خود  یک عامل خطر قوی برای مقاومت به انسولین نیز میباشد.
اختلالات هورمونی. آکانتوزیس نیگریکانس  اغلب در افرادی که اختلالات هورمونی  مانند کیست تخمدان، کم کاری تیروئید و  یا مشکلات غدد آدرنال دارند بیشتر  رخ می دهد.
برخی داروها. دواها  مانند تابلیتهای  ضد حاملگی و کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون، ممکن است  سبب ایجاد آکانتوزیس نیگریکانس  شوند – همچنان  دوزهای بالای نیاسین نیز در ایجاد مرض رول دارد.
سرطانها آکانتوزیس نیگریکانس  گاهی اوقات زمانی که تومور سرطانی در حال رشد میباشند و یا در ارگان های داخلی مانند معده، روده بزرگ و یا کبدی ایجاد میگردند بوجود میاید.

عوامل خطر

عوامل خطر آکانتوزیس نیگریکانس  عبارتند از:
چاقیهرقدر شما سنگین تر باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به  آکانتوزیس نیگریکانس قرار دارید.
نژاد: آکانتوزیس نیگریکانس  بیشتر در سرخ پوستان آمریکایی، اسپانیایی و سیاه پوست ها دیده میشود.
ارثیت: برخی از انواع آکانتوزیس نیگریکانس  به نظر می رسند تا ارثی باشند.

عوارض

افرادی که آکانتوزیس نیگریکانس دارند بیشتر احتمال دارد به مرض شکر نوع  ۲ مبتلا گردند. آنها همچنین باید به طور کامل برای انواع سرطان ها که قبلا ذکر شد بررسی شوند.

معاینات و تشخیص

آکانتوزیس نیگریکانس  به طور معمول توسط  معاینه جلدی تشخیص میگردند. به ندرت، یک نمونه کوچک جلد برای بررسی لابراتواری برداشته می شود (بیوپسی). اگر علت آکانتوزیس نیگریکانس  نامشخص باشد ، داکتر شما ممکن است معاینات خون،اکسری و یا معاینات  دیگری توصیه نماید تا عوامل اساسی که سبب مرض شده اند در یافت گردند.

تداوی

در بسیاری از موارد، درمان مشکل زمینه  ای که سبب اکانتوزیس نیگریکانس گردیده است  می تواند به محو شدن مرض یا تغییر رنگ آن کمک نماید نمونه هایی ممکن شامل حالت ذیل میباشد:

کاهش وزن. اگر آکانتوزیس نیگریکانس  شما اگر با چاقی همراه باشد ، کاهش وزن ممکن است سبب بهبود نسبتی آن گردد.
تداوی دوایی. اگر شما امراضی  مانند کیست مبیض یا تخمدان، امراض غدد فوق کلیوی یا غده تیروئید  دارید تداوی دوایی انها شاید سبب بهبود تیرگی و خشن شدن جلد شما گردد.
جراحی. اگر آکانتوزیس نیگریکانس  از سبب  تومور سرطانی ایجاد شده باشد، جراحی و برداشتن تومور اغلبآ سبب پاک شدن تغییرات  رنگ و ضخامت  جلد گردد.
در صورتی که شما از ظاهر جلد تان ناراحت باشید و یا تیرگی و خشن شدن جلد شما سبب بوی بد بدن شما شده باشد درین صورت بیماری شما در کلینیک های ما به شیوه های ذیل تداوی میگردد:
 ·         کریم های تجویزی  میگردد که به روشن شدن  مناطق آسیب دیده کمک میکند.
 ·         در صورتی که شما از بوی بد بدن تان ناراحت باشید برای شما صابون های ضد           باکتری و یا یک آنتی بیوتیک موضعی برای کاهش بوی بد بدن توصیه میگردد.
·       شاید بعد از تکمیل معاینات دواهای خوراکی ضد جوانی دانه مانند ایزوتریتینوین که سبب کاهش ضخامت و تغیر رنگ جلدی میگردد و یا کریمهای ادپالن برای تان توصیه میگردد.
 ·         لیزر درمانی برای کاهش ضخامت جلد همچنان تراشیدن نواحی ضخیم و درشت با          کمک ماشین  درمابریشن که یک ماشین برقی بوده و توسط آن جلد ضخیم درشت و مخمل مانند تراشیده شده و التیام دوباره جلد سبب ایجاد جلد نارمل ملایم روشنتر میگردد.


مطالب دلچسب بیشتر