جستجوی این وبلاگ

چگونه از مهمترین عامل پیری جلد جلوگیری کنیم

تحقیقات نشان داده است که گلایکیشن یکی از اسباب مهم پیری جلد میباشد گلایکیشن یک عکس العمل کیمیاوی است که از سبب اخذ مقدار بیشتر شکر بوجود میآید همچنان معروض شدن به شعاع آفتاب و ایجاد رادیکال های آزاد نیز در پیری جلد سهیم میباشند.

درصورت خوردن زیاد شکر گلوکوز با رشته های کولاژن الاستیک ترکیب گردیده.  و در اطراف این رشته ها تمرکز میابند این عکس العمل که  را بنام گلایکیشن مینامند. نهایتا رشته های فوق شکنند و سخت گردیده و وظیفه شانرا از دست میدهند. قابل تذکر است که رشته های کولاژن و الاستیک رول مهمی را در  شادابی و جوان بودن جلد داشته و تخریب و آسیب به این رشته ها سبب ایجاد چملکی های جلدی، افتادگی جلد و سایر علایم پیری جلد میگردد.
گلایکیشن سبب چه میگردد؟

پیری زود رس

1. شادابیت جلد را کاهش میدهد.
2. سبب افتادگی و آویزان شدن جلد میگردد.
3. سبب ایجاد چملکی های جلدی و سایر علایم پیری جلد میگردد.

چگونه میتوان از ایجاد عکس العمل گایکیشن جلوگیری نمود؟
این عکس العمل را نمیتوان بصورت کامل قطع نمود اما با داشتن رژیم غذایی متوازن و مراقبت بهتر جلد میتوان ایجاد آنرا کاهش داده کویری زود رس جلد را به تعویق انداخت.

رژیم غذایی وقایه کننده از میری زود رس جلد چیست؟
غذایی که دارای مقدار کم شکر سفید، نان سفید، برنج سفید و محصولات شیرینی که درین از شکر یا بوره استفاده شده باشد چون اینها دارای مقادیر بلند گلوکوز میباشند برعکس استفاده  بیشتر از غذا های حاوی فایبر، میوه ها، سبزی ها، نان گندم مکمل که رنگ تیره تر دارد، حبوبات میباشد.
تحقیقات نشان داده است که چای سبز سبب تحریک تولید کولاژن  گردیده  و همچنان از عکس العمل گلایکاتیون جلوگیری مینماید.

مراقبت جلد
همه میدانیم که قدم اول وقایه از پیری زود روس جلد مراقبت جلد میباشد اینها شامل:

محافظت جلد از شعاع آفتاب
استفاده از کریم های ضد چملکی نیز در جوان ماندن جلد رول داشته با وجود اینکه اینها نمیتوانید سبب ازبین رفتن چملکی های جلد گردند اما میتوانند سیر پروسه پیری جلد را به تعویق بیاندازد و شامل کریمهای مانند گلایکالیک اسید، رتینول و تریتینوین میباشد که باید با مشوره متخصص جلدی استعمال گردد.
همچنان ویتامین سی نیز در وقایه از پیری جلد رول داشته چون اینها سبب تحریک تولید کولاژن گردیده همچنان دارای خواص آنتی اکسیدانت بوده و از ایجاد رادیکال های آزادی که در آسیب رساندن به حجرات جلد رول دارند جلوگیری مینماید. همچنان ویتامین سی سبب شفافیت جلد میگردد.


مطالب دلچسب بیشتر