جستجوی این وبلاگ

سفید شدن قبل از وقت موها؟

مو های ماش و برنج، سفید شدن مو یا خاکستری شدن مو هرنامی که شما بگذارید  سفید شدن موی نزد همه اشخاص در یکی از مراحل زندگی بوقوع میپیوندد. اما اینکه چرا بعضی اشخاص  در سن ۲۰ سالگی و یا قبل از آن موهای شان سفید میگردد در حالیکه عده دیگر در ۵۰ سالگی هم موی های سیاه دارند؟ سوالی است که کوشش شده درین مقاله به آن جواب پرداخته شود.

سفید شدن قبل از وقت موها

مو وقتی سفید میگردد که حجرات رنگ ساز مو تولید رنگ را متوقف نموده و یا تخریب گردند همچنان تولید هایدروجن پراکساید در مو میتواند سبب زایل شدن رنگ مو گردد.

بصورت وصفی سفید پوستان بعد از ۳۰ سالگی و سیاه پوستان و آفریقایی ها در سن ۴۰ سالگی به سفید شدن طبیعی مو دچار میشوند نصف مردم حتی در سن ۵۰ سالگی دارای موهای سیاه میباشند.
درصورتیکه یک سفید پوست قبل ار ۲۰ سالگی و یا سیاه پوست قبل ار ۳۰ سالگی دچار سفید شدن مو گردد گفته میشود به سفیدی زودرس مو مصاب هست.
اما چرا موها سفید میگردد؟
حجرات سازنده مو همان حجرات جلدی بنام کراتینوسیتها اند که حجرات تشکیل دهنده جلد و ناخن نیز میباشند این حجرات در پیاز  مو با انقسام متواتر و مستمر خویش موها را تشکیل داده و با ایجاد پروتیین سختی بنام کراتین در  داخل حجرات موها را میسازد این حجرات موهای سفید را میسازند اما در کنار این حجرات در پیاز مو حجرات رنگ ساز یا ملانوسیت وجود دارد این حجرات همزمان با انقسام حجرات کراتینوسیت فعالیت نموده و رنگ سیاه یا میلانین را تولید و به حجرات کراتینوسیتها انتقال میدهند. کاهش در تولید رنگ توسط این حجرات سبب خاکستری شدن و ازبین رفتن آنها سبب سفید شدن مو ها میگردد.
در سال ۲۰۰۵ Nishimura در پوهنتون harvard در نتیجه تحقیقی دریافت که عدم کفایت حجرات بنیادی حجرات رنگساز در تولید حجرات رنگساز سبب ازبین رفت این حجرات و سفید شدن مو میگردد. که این عمل شاید از سبب قطع سیگنالهای که سبب تولید رنگ مو میگردد ایجاد گردد.
همچنان دریافت گردیده که در ساقه مو مقدار کمی از هایدروجن پراکساید  تولید میگردد که دارای تاثیرات سمی بالای حجرات رنگساز بوده و سبب تخریب این حجرات گردیده و مو ها سفید میگردند.
اگر شما دچار سفید شدن زودرس مو گردید شاید به جز از حالات استثنایی مصاب کدام بیماری داخلی نباشید.
برخلاف عقیده عمومی تشویش سبب سفید شدن قبل از وقت مو ها نمیگردند دانشمندان تاحال بدرستی ندانسته اند چرا بعضی اشخاص دچار سفید شدن قبل از وقت مو ها میگردند ولی میدانند که ژنها در ایجاد سفیدی زودرس مو ها رول داشته و سفید شدن قبل از وقت مو میتواند ارثی باشد.
سوءتغذی ، استفاده از رژیمهای غذایی سخت، بی اشتهایی عصبی و  کمبود ویتامین B 12  جست، بیوتین و آهن و امراض غده تایراید و پیوتیتری نیز میتواند سبب سفید شدن قبل ار وقت موها میگردد که اصلاح کمبود ویتامین هاو منرالهای فوق و تداوی بیماری های  غدوات یاد شده میتواند سبب بهبود موهای سفید گردد.
یک تحقیق نشاندادن بود که سفید شدن موها به تکاثف عظمی و یا مقدار کلسیم در استخوان  ارتباط دارد که بعد این نظریه رد گردید. بصورت خلاصه سفید شدن مو را به دو گروپ تقسیم نموده اند.
۱. با عوامل داخلی:
سفید شدن ارثی موها
امراض غدوات داخلی مانند آنرا تایراید و غده پیوتیتری
امراض جلدی مانند پیس و سندرم های پیری زود رس
۲. عوامل خارجی
سوءتغذی و کمبود ویتامین ها.

آیا سفید شدن مو قابل تداوی است؟
طوری که قبلا ذکر شد ریزش مو عوامل مختلف دارد و مهمترین عامل آن ارثی میباشد که متاسفانه غیر قابل پیشگیری و علاج میباشد. و در اکثر حالات تاریخچه فامیلی نداشتن نزدیکان که مصاب سفیدی قبل از وقت مو عوامل ارثی سفید شدن زودرس مو را رد نموده نمیتواند. اما اگر سفید شدن زودرس مو از سبب تغذی نامتوازن و کمبود ویتامینها و منرالها ایجاد شده باشد. مکمل های غذایی و تغذی متوازن حد اقل میتواند از پیشرفت سفید شدن مو جلوگیری کند ولی نمیتواند سبب سیاه شدن دوباره موهای سفید گردد. همچنان تداوی امراض تایراید شاید سبب جلوگیری از سفید شدن مو گردد.

آیا روغن مو سبب جلوگیری از سفید شدن مو میگردد؟
تاثیرات روغن مو در جلوگیری و تداوی سفید شدن مو ثابت نشده است ولی روغن مو با تغیر در انعکاس نور  سبب میگردد تا موهای سفید کمتر بنظر برسد آنهم در صورتی که تعداد مو های سفید کم باشد.

آیا رنگ مو سبب سفید شدن موها میگردد؟
رنگ مو سبب سفیدی مو نگردیده ولی میتواند سبب حساسیت های جلدی، خشک و خشن شدن مو، شکنندگی نو و مو خوره گردد.

آیا کندن مو های سفید سبب سفید شدن بیشتر مو میگردد؟
وقتی سفید شدن شروع شد کندن یا نکندن مو تاثیری به پیشرفت سفید شدن مو ندارد و سفید شدن مو پیشرفت مینماید و کندن مو سبب ازدیاد موهای سفید نمیگردد.

آیا شامپو یا رنگ مو میتواند سبب سیاه شدن مو از ریشه آن گردد؟
متاسفانه هیچ دوا ، شامپو ،روغن مو و رنگ مو سبب سیاه شدن مو از ریشه آن نگردیده و صرف میتواند ساقه مو را بصورت موقتی سیاه کند و مو ها دوباره سفید رشد میکند.




مطالب دلچسب بیشتر