جستجوی این وبلاگ

ریزش موی ساحوی alopecia areata


ریزش مو ساحوی

ریزش موی ساحوی یا Alopecia areata
الوپسیا اریاتا یا ریزش موی ساحوی یک مرض شایع جلدی میباشد که در آن از یک ناحیه سر بشکل یک سکه مو میریزد و ناحیه کاملآ بدون موی به نظر میرسد. معمولآ در ناحیه سر و گاهگاهی در سایر قسمت های بدن نیز دیده میشود. مرض اکثرآ بدون سوزش خارش, دردو سایر اعراض بوده ومعمولآ از مرض ابتدا توسط اعضاء فامیل , سلمان و آرایشگران به مریض گفته میشود.

اشکال مرض؟
1.شکل موضعی :که یک ساحه محدود موجود میباشد
2.شکل یونیورسال: که مو های تمام بدن مصب میگرد
3.شکل توتل : که تمام سر مصاب مرض میگردد

مرض چگونه به نظر میرسد؟
مرض بشکل یک یا چند ساحه کوچک لشم, نرم و بدون موی که بشکل مدور یا بیضوی میباشد آغاز میگردد.
که اکثرآ در ناحیه سر دیده شده اما میتواند ابروها, مژه ها, ریش, بروت وسایر قسمت های بدن را مصاب سازد.

کیها مصاب مرض میگردد؟
هر شخص ممکن مصاب مرض گردد اما بیشتر نزد اطفال و جوانان دیده میشود.اشخاصی که تاریخچه فامیلی مرض را داشته باشند همچنان آنانیکه دارای تاریخچه فامیلی اتوپیک درماتیت, استما ( نفس تنگی حساسیتی) , حساسیت و سرخی چشمها داشته باشند اشخاصیکه مصاب مرض جاغور و شکر باشند بیشتر مصاب این گونه ریزش مو میگردند.

سبب مرض چیست؟
یک مرض AUTOIMMUNE ( حساسیت به خود) میباشد که در آن سیستم های دفاعی عضویت به فولیکول موی( پیاز مو ) حمله نموده و سبب میشوند تا در ابتدا مو ها نازک شده و بالاخره مو بریزند و ساحه مصاب کاملآ بدون مو گردد در حالیکه پیاز مو موجود بوده و لی قادر به تولید مو نمیباشد.

ریزش مو ساحوی


چگونه مرض تداوی میگردد؟
در بعضی موارد ََAA بشکل خودبخوی و بدون تداوی شفایاب گردیده و مو ها بدون تداوی به نمو آغاز مینمایند اما در اکثر موارد ضرورت به تداوی داشته که باید تحت نظر متخصصین جلدی صورت گیرد.
ادویه مختلفی در تداوی مرض شامل میباشد که بشکل ادویه خوراکی , مرهم های موضعی, ادویه زرقی و زرقیات در ناحیه مصاب صورت میگیرد.
بعد از تداوی مو ها ابتدا بشکل موها باریک و سفید رنگ به رشد و نشونما شروع نموده و با دوام تداوی موها بشکل نارمل برمیگردد.

مطالب دلچسب بیشتر