جستجوی این وبلاگ

مشکلات جلدی استفاده از حنا (خینه)

طوریکه میدانید حنا از هزاران سال جهت  آرایش استفاده شده و اقوام زیادی چون عربها، اریایی ها، هندوها از سالهای متمادی از آن استفاده مینمایند. حناء طبیعی معمولا مصئون بوده و هیچ مشکلی را ایجاد نمیکند. اما تا آنجاییکه مربوط میشود به حناییکه امروز بشکل پودرها و محصولات قبلا آماده شده در بازار وجود و اکثرا از آن استفاده مینمایند این محصولات حناء خالص نبوده و ماده کیمیاوی بنام (PPD (para-phenylenediamine با  آن مخلوط میگردد  این ماده جهت طولانی شدن دوام حنا و بلند بردن کیفیت رنگ حنا و حتی سیاه شدن جلد و مو با حناء طبیعی مخلوط میگردد. این ماده نتنها در حنا استفاده میشود بلکه ماده اصلی رنگ مو در تقریبا تمام انواع رنگهای مو بوده و یک ماده حساسیتزا میباشد همچنان بعضی از انواع حنا های بازار حاوی تیل خاک و پترول بوده که در جذب بیشتر حنا و تداوم بیشتر آن رول داشته و حساسیت زایی آنرا بیشتر میکند. تماس دوامدار با حنا میتواند سبب ایجاد .

حساسیت های جلدی نزد عده کمی از اشخاص گردیده و سبب مشکلات آتی گردد:
قابل یاد آوریست حساسیت های اولیه به حنا شاید تا دوهفته بعد از استعمال آن بوجود آمده و نسبتا حساسیت خفیف میباشد اما استفاده های بعدی معمولا حساسیت ها شدیدتر بوده بزودی و در ۴۸ ساعت اولیه استفاده از حنا بوجود میاید.




۱. ایجاد سرخی سوزش و خارش که محدود به ساحه تماس با حنا بوده چند ساعت بعد از استعمال حنا بوجود آمده و میتواند بدون تداوی یک تا دو هفته دوام کند.
۲. ایجاد خارش شدید، سرخی و تورم شدید و حتی ایجاد ابله و زخم که بزودی پس از استعمال حنا بوجود آمده و نشان دهنده یک حالت شدید حساسیت میباشد.

۳. حساسیت در نواحی دورتر از جاییکه حنا استفاده شده؛  تماس دستهای آلوده با حنا در صورت ،پلکها، و گردن میتواند سبب حساسیت درین نواحی گردیده و باعث ایجاد سرخی و سوزش گردد اما ممکن حساسیت این نواحی خفیفتر از ناحیه اولیه باشد چون مقدار حناییکه باین نواحی تماس یافته کم است  اما چون جلد این نواحی نازکتر است و جذب مواد حساسیت زا زودتر صورت میگیرد شاید حساسیت جلدی درین نواحی زودتر بمیان آید.
۴. تغیرات رنگ جلدی که بعد از برطرف شدن حالت حساسیت جلدی بمیان میآیید شاید ماهها دوام یابد و معمولا بشکل لکه های قهوه یی در محل حنا دیده شده و به دیزاین حنا باقی میماند.
۵. حساسیت های شدید به رنگ حنا میتواند سبب ایجاد آبله گردیده و التیام ان به اهستگی و با ایجاد داغ و یا اسکار صورت میگیرد.
۶. ایجاد ابله و نوحی حساسیت جلدی میتواند راه را برای دخول میکروبها باز ساخته و سب مشکلات انتانی جلد گردد.

چه کنیم تا از حساسیت حنا در امان بانیم:
۱. کوشش کنید از حناء ی طبیعی( برگ حنا) استفاده کنید.
۲. اگر بعد از استفاده از حناء احساس سوزش خارش و یا درد نمودید بصورت فوری ناحیه را شسته و با داکتر تان مشوره کنید.
۳. حساسیت با یک نوع حنا سبب حساسیت به تمام انواع حنا ها میگردد مگر به حنا طبیعی که همان برگهای خشک شده بوته حنا میباشد.
۵. متوجه باشید طوریکه قبلا ذکر شد اکثر در حنا های بازاری مواد کیمیاوی که در رنگ مو وجود دارد موجود میباشد پس حساسیت به حنا شاید سبب حساسیت به رنگ مو و یا برعکس حساسیت به رنگ مو سبب حساسیت به حنا گردد د در صورت حساسیت به یکی از انها از دیگرش هم استفاده نکنید.



مطالب دلچسب بیشتر