جستجوی این وبلاگ

نکات مفید در التیام زخم های جلدی

زمانیکه جلد شما در اثر عمل جراحی و یا عواملی دیگری مجروح میگردد جلد میکوشد تا این جرحه را بصورت درست ترمیم نماید در جریان التیام جرحه احتمال ایجاد داغ و یا اسکار آن وجود دارد که یک پروسه نارمل ترمیم جلد میباشد.


ایجاد اسکار و یا داغ بیشتر بستگی باین دارد که التیام به چه خوبی صورت گرفته است. اگرچه ایجاد داغ بعد از عملیاتی جراحی و یا جروحات زانو و آرنج غیر قابل اجتناب میباشد اما جروحات کوچکی که ایجاد میگردد با مراعات نمودن یک سلسله نکات و گرفتن تدابیر وقایوی میتوانید سبب التیام بدون داغ گردیده و یا داغ کمتری بجا ماند.
اینجا به بیان نکاتی میپردازیم که از نظر متخصصین جلدی برای التیام جرحه بدون داغ مفید میباشد:
۱. پاک نگهداشتن جرحه: همیشه جروحات جلدی را پاک نگهداریشما میتوانید جهت شستن جرحه از صابون ملایم استفاده کنید که سبب زایل شدن میکروبها گردیده و همچنان میتواند سبب رفع انساج مرده گردد.
۲. برای التیام جرحه، جرحه را مرطوب نگهدارید و یا از واسیلین استفاده کنید. واسیلین از خشک شدن جرحه و ایجاد ارچق جلوگیری نموده و موجودیت ارچق سبب میگردد تا التیام جرحه به کندی صورت گیرد. همچنان موجودیت ارچق سبب میگردد تا جرحه بزرگتر و عمیقتر گردیده و خارش پیدا کند اینها سبب میشود جرحه بزرگ شده و به آسانی التیام نیابد. اگر جرحه روزانه شستشو گردد مصرف آنتی بیوتیک لازم نمیباشد.
۳. بعد از پاک نمودن جرحه و استعمال واسیلین جرحه را با بنداژ و یا پلستر بپوشانید  در صورت زخمهای بزرگ مانند سوختگی ها بهتر است زخم با ژل سلیکون و یا شیت آن پوشانیده شود.











۴. بنداژ را روزانه تبدیل نمایید تا زخم را در جریان التیام پاک نگهدارید.  اگر جلد شما با پلستر adhesive  حساسیت دارد کوشش کنید از بنداژ بدون پلستر و یا گاز پد  استفاده کنید اگر از ژل و شیت سلیکان استفاده میکند به شیوه مصرف آن توجه کرده و انرا مطابق دستور مصرف کنید.








۵. اگر جرحه نیاز به خیاطه یا کوک زدن دارد مطابق دستور داکتر تان از آن مراقبت نمایید. و مطابق دستور باید در زمان تعیین شده کوک برداشته شود اینها کمک میکند تا داغ جرحه کمتر ایجاد گردد.
۶. بعد از التیام جرحه از ضد آفتاب استفاده کنید. محافظت جرحه از شعاع آفتاب سبب میگردد تا از  ایجاد لکه قهوه یی و یا سرخ بالای جرحه وقایه نموده و داغ جرحه بزودی زایل گردد.











البته در صورتیکه جروحات عمیق باشد، درناک، سرخ و دارای چرک و یا قیح باشد و یا شما تب پیدا کنید به داکتر تان مشوره کنید شاید جرحه میکروبی شده باشد و نیاز به تداوی دوایی و استفاده از آنتی بیوتیک به شکل خوراکی و یا مرهم را داشته باشد و داکتر تان برای تان توصیه خواهد نمود.
البته تمام داغ ها و یا اسکار ها بخودی خود با مرور زمان بدون تداوی از بین نمیرود و در بعضی حالات این داغها باقی میماند متخصصین جلدی برای بهبود داغ ها میتوانند از لیزر درمانی، میکرونیدلینگ، لایه برداری و پی آر پی استفاده کنند.
ترجمه شده از سایت اکادمی دوکتوران جلدی آمریکا

مطالب دلچسب بیشتر