جستجوی این وبلاگ

استفاده از استروئید آنابولیک برای دوپنیگ و عوارض آن


در این اواخر اکثر جوانان به سپورت رو آورده اند و گرم شدن میدانهای رقابتی در عرصه سپورت و استقبال گرم مردم و رسانه ها از قهرمانان سپورت ما که مایه افتخار ما و کشور ما میباشد متاسفانه گاهی جوانان مارا که میخواهند به زودی به اوج شهرت و محبوبیت برسند واداربه عملی بنام دوپینگ مینمایند که هم از نظر اخلاقی ناپسند بوده و هم عوارض جانبی شدید صحی را به دنبال خواهد داشت یکی از موادی که بیشتر به منظور دوپینگ استفاده میگردد استروییدهای انابولیک میباشد درین مطلب کوشش شده تا عوارض شدید جسمی و روانی آنها بیان گردیده تا گامی باشد جهت اگاهی جوانان از عوارض جانبی این مواد و خوداری از استفاده آنها.

اکثرآ استروئیدهای آنابولیک به طور غیر قانونی برای افزایش حجم عضلات، کاهش چربی و افزایش عملکرد ورزشی بدن  سوءاستفاده می شوند.
  • استروئیدهای آنابولیک توسط افزایش اثرات آندروژنی تستوسترون در داخل بدن عمل می کنند.
  • استروئیدهای آنابولیک می تواند منجر به عوارض جانبی بالقوه کشنده گردند.
  • استروئیدهای آنابولیک ممکن است اعتیاد آوربوده و ترک آن برای مصرف کنندگان می توانند مشکل باشد.
  • پیشگیری از سوء استفاده این مواد نیاز به بلند بردن سطح آگاهی جامعه و دانستن آنها از خطرات و عوارض جانبی این دواها میباشد .
استروئیدهای آنابولیک چه هستند؟
استرویید ها انابولیک در حقیقت هورمونهای جنسی مردانه مصنوعی میباشد که اکثرآ در طبابت در حالاتی مانند تشوشات هورمونی تاخیر در بلوغ و ضیاع عضلاتی از سبب امراض مزمن استعمال میگردد.
  استروئیدها  که به طور طبیعی در بدن تولید میگردند دو نوعهستند:
استروئید های کاتابولیک یا گلوکوکورتیکوئیدها که در  بخشی از پاسخ بدن به استرس رول دارند. کلمه کاتابولیک کلمه یونانی به معنی "پاره کردن" میباشد و این استروئید به شکستن مواد کیمیایی بزرگ به کوچکتر کمک میکند. به عنوان مثال، کورتیزول کمک می کند تا سوخت و ساز گلیکوژن (مولکول بزرگ است که در کبد ذخیره می شود) به گلوکز، یک مولکول کوچک است  تجزیه شده که می تواند برای تولید انرژی توسط بدن استفاده شود. کورتیزول به طور طبیعی در غده فوق کلیوی تولید شده و برای بسیاری از توابع اساسی بدن، از جمله متابولیسم گلوکز، پاسخ سیستم دفاعی بدن به انتانات و متابولیسم پروتئین، شحم و کربوهیدرات ها مورد نیاز است. داروهای تجویزی مثل پردنیزولون، هیدروکورتیزون و دگزامتازون  نمونه هایی از استروئیدها اند که به منظور کاهش التهاب و درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله امراض جلدی، امراض روماتیزمل و...  مورد استفاده قرار میگیرند. گاهی ازین استرویید ها جهت افزایش وزن نیز استفاده میگردد که استعمال طولانی مدت آن دارای عوارض جانبی شدید مانند بلندرفتن فشار خون ، افزایش وزن، پوکس استخوان یا تخلخل عظمی، تاخیر در التیم زخم، بوجود آمدن شقوق جلدی( ستیریا) ، تشدید جوانی دانه ، رشد موهای اضافی نزد خانمها ، اعتیاد، ... میگردد.

استروئیدهای آنابولیک استروئید های آندروژنی هستند که مشابه به هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون در بدن عمل مینمایند. آنابولیک اشاره به خواص این دواها برای افزایش تولید  پروتئین است که به عنوان بلوک های ساختمان برای حجرات عضلانی، استخوان، و سایر انساج در داخل بدن عمل می کنند. پاسخ آندروژنی (Andro = مرد + genic = ساختن) به افزایش خواص مردانگی (ویژگی های ثانویه جنسی) اطلاق میگردد مثلآ نتیجه استروئیدهای آندروژنی تغیرات صورت و  بدن مردانه ، رشد مویهای تناسلی، خشن شدن صدا، و افزایش میل جنسی میباشد.

نمونه هایی از استروئیدهای آنابولیک شامل موارد زیر میباشد:
  1. تستوسترون
  2. آندروستندیون
  3. ستانزولول
  4. دورابولین
  5. دیانابول
  6. ناندرولون
آیا استروئیدهای آنابولیک اعتیاد آور اند؟

علائم اعتیاد به مواد مخدر مانند الکول و سایر دواهای اعتیاد آور خیابان، شامل اشتیاق به اخذ  مواد ، نیاز به مواد مخدر بیشتر برای به دست آوردن آثار قبلی، و علائم قطع دوایی بعد از قطع آنها میباشد که همه آنها می تواند با استفاده و قطع استروئیدهای آنابولیک دیده شود . در زیر بیانیه ای از موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر در مورد استروئیدهای آنابولیک است:

درصد نامشخص معتادان استروئید ممکن است معتاد به مواد مخدر نیز گردند معتادان استروئید به طور معمول مقادیر زیادی از وقت و پول را جهت بدست آوردن مواد صرف مینمایند که یکی دیگر از نشانه اعتیاد میباشد افرادی که ازاستروئیدها سوء استفاده منمایند هنگامیکه  مصرف استروئیدها را قطع مینمایند  علایم ترک استروئیدها را تجربه می کنند. که این علایم شامل نوسانات خلقی، خستگی، بی قراری، کاهش اشتها، بی خوابی، کاهش میل جنسی، و تمایل به مصرف دوباره  استروئیدها میباشند. خطرناک ترین علائم ترک ستروییدها افسردگی بوده که حتی اگر درمان نشود گاهی به خودکشی منجر می شود.

عوارض جانبی سوءاستفاده از استروئیدهای آنابولیک چه هستند؟

استروئیدهای آنابولیک به عنوان داروهای افزایش دهنده عملکرد بدن استفاده می شود توانایی انجام کار و ورزش غیر طبیعی، تحریک رشد عضلانی، قدرت و ظرفیت هوازی را افزایش می دهد ولی بخاطر باشد افزایش ظرفیت وظیفوی و رشد عضلات با هزینه های بالقوه عوارض جانبی و تهدید کننده حیات همراه میباشد.
 مصرف سترویید های انابولیک بیشتر از همه تولید تستوسترون را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش در تولید آن میگردد ولی میتواند  تقریبا تمام سیستم هاو ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار داده که برخی از این اثرات قابل برگشت بوده هنگامی که مصرف مواد متوقف شود دوباره رفع گردیده  در حالی که برخی دیگر، دائمی و غیر قابل برگشت میباشد.

در مردان موجودیت مقادیر بلند از حد طبیعی استروئید تولید تستوسترون ( هورمون مردانه ) را در بدن سرکوب نموده و می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها و کاهش در تعداد اسپرم، ریزش مو، و بزرگ شدن پستانها میگردد.

در زنان، استروئیدها به تظاهر صفات مردانه با از دست دادن چربی بدن و کوچک شدن اندازه پستانها منجر میشود، بم شدن صدا و رشد موهای صورت و بدن نیز از عوارض جانبی آن نزد خانماها میباشد.

عوارض جانبی تهدید کننده حیات شامل حمله قلبی و سکته مغزی، خطر تشکیل لخته شدن خون (ترومبوز ورید عمیق و آمبولی ریوی)، سرطان کبد، و نارسایی کبدی میباشد.

در جلد استفاده ازستروییدهای انابولیک میتواند سبب بوجود آمدن جوانی دانه بشکل شدید یا سیستیک که با بوجود آمدن دانه های بزرگ و پرچرک مشخص میشود، چرب شدن جلد و ریزش مو گردد.
عوارض عقلی و عصبی شامل مانیاک و رفتار جنون آمیز مانند توهم و هذیان میباشد. رفتار پرخاشگرانه عارضه جانبی دگری از استفاده از سترویید های انابولیک میباشد.
از آنجا که رشد عضلات به سرعت رخ می دهد، می تواند بر روی تاندون ها که عضله را به استخوان اتصال میدهند فشار وارد نموده و سوء مصرف کنندگان استروئید آنابولیک در معرض خطر پارگی تاندونها قرار دارند.

استروئیدهای آنابولیک می تواند رشد استخوان به خصوص در جمجمه و صورت را افزایش دهد،.رشد فک های بالایی و پایینی می تواند سبب جدا شدن  دندان ها از هم گردیده و رشد بیش از حد پیشانی می تواند به مصرف کننده  چهره "Incredible Hulk " را بدهد سوء استفاده از استرویید های انابولیک در نوجوانانیکه در حال رشد قرار دارند میتواند سبب بسته شدن قبل از وقت صفحه رشد استخوان و کوتاه ماندن قد
 آنها گردد.
ترجمه از 


.

مطالب دلچسب بیشتر