جستجوی این وبلاگ

قیلون و زیانهای صحی آن

متاسفانه سه دهه جنگ و مهاجرت میراث های بسیار بدی بجا گذاشت که یکی آنهم رو آوردن عده کثیری از هموطنان ما به مواد مخدره و اعتیاد بود که متاسفانه طبق آمار منتشر شده بیشتر از یک ملیون معتاد در افغانستان زندگی مینماید اگر ما نفوس افغانستان را 30 ملیون تصور کینم از هر 30 نفر هموطن ما یکی آنها به مواد مخدره معتاد میباشد. که متاسفانه بیشتر معتادین مهاجرین عود ت کنندهء اند که در کشور های همسایه معتاد گردیده اند. اما من در ین بحث میخواهم در باره اضرار قلیان یا قیلون که هیچ مزیتی از همان چلم وطنی ما به استثناء شکل ظاهری زیبا و ومفشن ندارد و متاسفانه امروزه با بازگشت مهاجرین ما از کشور ایران بیشتر رواج یافته و افزوده شدن عطرهای میوه یی به آن که گاهی خود مواد کیمیاوی و خطرناکی میباشند و اعلانات تجارتی در رسانه ( قلیون خانه مجهز...) انرا بیشتر مورد پسند جوانان ساخته بپردازم.
قیلیان که در انگلیسی hookah و در عربی شیشه گفته میشود همان چلمی است که از قدیمها در افغانستان مروج و باین عقیده که عبوردود تنباکو از آب سبب بیضرر شدن آن میگردید بیشتر بان رو میاوردند در حالی که کارشناسان می گویند بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد شش ها می شوند.
هرروز نتایج مطالعات تازه ای در مورد قیلون منتشر می شود و ابعاد تازه ای از زیان ها و آسیب های ناشی از آن را نشان می دهد یکی از نتایج را خبر گزاری فرانسه انتشار داده است.
نتایج بررسی هایی که در آزمایشگاه ملی فرانسه انجام شده و سازمان ضد دخانیات فرانسه (OFT)به آن استناد کرده است، مشخص کرده یک بار قیلون کشیدن به طور متوسط، معادل دود کردن 70 عدد سگرت ضرر و زیان به فرد وارد می کند .در آزمون های انجام شده به وسیله آزمایشگاه ملی فرانسه (LNE3 ) صورت گرفته است که قرار ذیل میباشد.
 پارامتر در تجزیه وتحلیل دود سگرت:مقدار قیر،نیکوتین و کاربن مونوکسید مورد اندازه گیری قرار گرفت برسی ها نشان داد یک بار قیلون کشیدن به اندازه 15 تا 52 سگرت، کاربن مونوکسید و نیز به اندازه 72 تا 102 سگرت،قیر وارد بدن می کند یعنی خطر قیلون،چندین و چند برابر سگرت است.
بنا به اعتقاد کار شناسان مصرف یک عدد سگرت بین نیم تا یک لیتر دود تولید می کند،اما استفاده یک بار از قیلون 10 تا 20 لیتردود تولید خواهد کرد . شاید دفعات استفاده ازقیلون در مقایسه با سگرت کمتر باشد،اما نکته در این جاست که هر عدد سگرت معمولا ظرف مدت5 الی 10 دقیقه دود می شود،اما در هر بار استفاده از قیلون،فرد 40 تا 60 دقیقه خود را در معرض دود آن قرار می دهد ،دودی که می تواند کاملا اعتیاد آور باشد.(4)
چون استفاده از  قیلون در قلیون خانه ها و مکانهای سربسته صورت میگیرد تنفس هوای اطاق نیز سبب بلند رفتن جذب مواد مضره آن بصورت غیر فعال میگردد. مضرات قیلون نه تنها از سبب موجودیت نیکوتین بلکه از سبب موجود منبع حرارت ( ذعال) و مواد توکسیک معطر نیزمیباشد که بشکل غیر فعال نیز تنفس میگردد. (1)
باساس گزارش Tobacco Control Collaboration Centre قیلون 400 تا 500 بار مضر تر از سگرت میباشد.(2)

مضرات صحی قیلون:
1. سرطانها:
قیلون باداشتن مقادیر بالای کاربن مونو اکسید، قیر، نیکوتین و فلزات سنگین از جمله مواد سرطانزا شناخته شده و میتواند سبب سرطانهای، دهن، شش، مری و مثانه گردد.

2. انتقال امراض ساری:
چون قیلون طوری طراحی گردیده که از یک پیپ بصورت مشترک چند شخص استفاده مینمایند و همچنان قیلون بصورت گروهی دود شده و از جانب دیگر چون قیلون اکثرآ در قیلونخانه استفاده میشود و پیپ قلیون بصورت درست دربین استفاده دو گروه پاک نمیگردد احتمال سرایت امراض ساری باکتریایی ( توبرکلوز ...) ویروسی( هیپاتیت یا زردی و تبخال...) و فنگسی در بین افراد گروه و گروهای بعدی بسیار بالا میبباشد.(3)

3. امراض قلبی ریوی( ششها):
دود قیلون دارای مواد توکسیک خطرناکی میباشد که بالای رگهای خون دارای تاثیرات ناگواری بوده سبب سخت شدن جدار شرایین و بندشدن آنها و بالاخره سبب امراض شدید قلبی وعایی میگردد. بالاترین علت مرگ و میر در امریکا امراض قلبی بوده و بالاترین علت مرگ های آنی حملات قلبی ناشی از دود تنباکو میباشد جامعه سرطان امریکا هشدار میدهد که دود تنباکو حتی با مقادیر کمی که سبب امراض ریوی نمیگردد میتواند سبب امراض قلبی گردد.(3)

4. اعتیاد:
دود قیلون حاوی نیکوتین که همان ماده اعتیاد آور سگرت میباشد بوده نیکوتین سبب احساس خوشی نزد مصرف کنندگان قلیان گردیده و این امر سبب تداوم به مصرف آن و بالاخره وابستگی فزیکی و روانی به آن میگردد. که با قطع آن عوارض قطع آن که شامل سردردی، تخرشیت، بیخوای و عصبانیت میباشد بروز میکند.(3)

5. خطرات قیلون برای خانمهای حامله:
دود قیلون نزد خانمهای حامله میتواند سبب سقط جنین، ولادت قبل از وقت و مرگ داخل رحمی گردد همچنان اطفالی که از مادرانی که قلیون دود میکنند بدنیا میایند کم وزن بوده و بیشتر مساعد به امراض تنفسی وسندروم مرگ انی نوزاد (sudden infant death syndrome) میباشند. مادران شیر دهی که قیلون مصرف مینماید ازطرق شیر نیکوتین را به طفل شان انتقال داده و سبب نا آرامی، بی خوابی استفراغات و تنفس سریع میگردد.

6. خرابی و زرد شدن و دندانها تنفس بد بو نیز ازجمله عوارض معمول قیلون میباشد.(2)
7. نیکوتین موجود در دود قیلون سبب پیری زودرس جلد، خشن شدن جلد ، تیره شدن جلد ، تاخیر در التیام زخمهای جلدی و چین چروک جلدی میگردد.






مطالب دلچسب بیشتر