جستجوی این وبلاگ

عوارض ناشی از گزش حشرات


گزش یا نیش حشرات ممکن است منجر به سوزش خفیف، خارش، سرخی و تورم  گردد که  ممکن است در عرض چند دقیقه از بین برود.  با این حال در برخی موارد ممکن است بعد از گزیدن حشرات عوارض خفیف تا شدیدی  بوجود آید که در ین جا بحث میگردد:


عوارض شایع عبارتند از: عکس العمل  های آلرژیک یا حساسیتی ، انتانات یا مداخله میکروبهای ثانویه ، انتقال امراض ساری  و غیره می باشد.

1. عکس العمل  های خساسیت به نیش حشرات
عکس العمل  های آلرژیک مانند بخار های جلدی، پت ،تورم (آنژیوادم) ممکن است دیده شود.
عکس العمل حساسیت شدید و یا شاک آنافیلاکتیک ممکن است به طور بالقوه تهدید کننده حیات باشد  علائم این بیماری شامل مشکلات تنفسی، سقوط سریع فشار خون، شاک، تورم و تنگ شدن طرق تنفسی، تورم صورت، لب ها و گردن و غیره  باشد که بیشتر بعد از گزیدن زنبور بوقوع میپیوندد

2. انتانات ثانویه
گزش یا نیش حشرات اغلب خارش دار بوده و تکرار خاراندن ممکن است منجر به خراش جلد و ابتلا به میکروبهای  جلدی گردند. برخی از انتانهای جلدی ممکن است به صورت زخم و آبله باشد که اغلب  پراز چرک میباشد. که به نام زرد زخم  یا امپتیگو یاد میگردد.
التهاب و مرکز تجمع چرک ممکن است در فولیکول های مو بوده منجر به فولیکولیت.گردد هنگامیکه نواحی بزرگی ازجلد و انساج تحتانی جلد مصاب گردد سلولیت نامیده می شود.
در اثر گسترش انتان به غدد لنفاوی زیر بغل، کشاله ران یا گردن التهاب غدوات لمفاوی رخ داده که بنام  lymhangitis  یاد  می شوند.

3. بیماری لایم
بخارهای سرخ رنگ در محل گزش بوجود مییاید که همراه با تب میباشداگر بیماری لایم درمان نشود ممکن است به سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و منجر به عوارضی مانند ضعف و یا فلج صورت، مننژیت یا انسفالیت گردد.
بیماری لایم در طول دراز مدت همچنین ممکن است منجر به مشکلات مفاصل مانند آرتروز و مشکلات عضله قلب مانند میوکاردیت گردد.

4. ملاریا
ملاریا یک مرض پرازیتی است که توسط پشه انتقال یافته و معمولا پشه های ناقل ملاریا در محیط گرم و مرطوب زندگی مینمایند  و سبب انتقال مرض از شخص مریض به شخص سالم میگردند ملاریا همراه با تب، لرزه و سردردی و درد اعضا آشکار می شود و ممکن است بدون درمان منجر به عوارض شدید و حتی مرگ گردد.

5. تب راجعه  یا Rocky Mountain Spotted Fever
تب راجعه  کوه های راکی  که توسط باکتری Rickettsia rickettsii بوجود مییاید و توسط کنه که با این باکتری  آلوده باشد انتقال میابد . سه علامت اصلی آن که عبارت اند از  تب، بخارهای جلدی، و سابقه گزش کنه اکثرا موجود میباشد.

6. سالدانه یا لشمانیا
مرض دریگریست که توسط گزش پشه انتقال نموده و سبب بوجود آمدن دانه یا دانه های سرخرنگ در نواحی برهنه عضویت میگردد که بدون درد سوزش و خارش بوده و در صورت عدم تداوی به موقع میتوانند سبب داغها یا سکار هایی گردند.

مطالب دلچسب بیشتر