جستجوی این وبلاگ

بوی بد بدن و شیوه های رهایی از آن

بوی بدن که اصطلاح طبی آن bromhidrosis میباشد به حالتی گفته میشود که بدن یک بیشتر از حد معمول دارای بوی نا مطبوع بوده با وجود انکه اکثرا نزد کسانی که از حفظ الصحه خوب برخوردار ...نیستند دیده میشود اما نزد بعضی اشخاصی با وجود آنکه دارای حفظ الصحه خوب بوده و بصورت مرتب حمام نموده و از لباس های نظیف استفاده مینمایند نیز بوجود مییاید. بوی بدن بدو نوع میباشد

1. بوی بد ناشی غدوات اپوکرین: این نوع بوی بد بدن از اثر تجزیه عرق غدوات عرقیه اپوکرین که این غدوات بیشتر در نواحی زیربغل، نواحی تناسلی و حلیمه پستان وجود دارند ناشی میشود طوری عرق این نواحی توسط باکتری ها به امونیا و اسید های شحمی آزاد با زنجیر کوتاه تجزیه شده و مواد ذکر شده شدیدآ دارای بوی بد میباشد.

2. بوی بد بدن ناشی از غدوات عرقیه ایکیرین: این غدوات که در سرتاسر بدن موجود بوده و وظیفه آنها کنترول حرارت بدن با تولید عرق میباشد طوری که تبخیر حرارت سبب سرد شدن وجود میگردد این نوع عرق هم بدون بو بوده و لی تجزیه کراتین موجود در عرق توسط باکتری ها سبب بد بو شدن عرق میگردد که میتواند بصورت منتشر یا موضعی ( پاها) باشد. اخذ بعضی از غذا ها مانند سیر ، پیاز، غذاهای مصالحه دار و بعضی از دواها مانند پنسلین و بروماید نیز میتوانند سبب بوی بد بدن گردند.

اما اینکه چه اعمالی میتوانند سبب کاهش یا از بین بردن بوی بد بدن میگردند قرار ذیل میباشد.

1. حمام کردن:
باید هر روز حمام کنید. شستشوی بدن با یک صابون آنتی باکتریال باعث می شود که بدنتان دیرتر بو بگیرد . این صابون باعث می شود تعداد باکتریهای موجود در جلد شما کمتر شود. باکتریهای جلد باعث می شود که عرق شما را تجزیه نموده وسبب و بوی ناخوشایندی در بدن شما گردد.

2. اصلاح کردن :

دور نمودن موهای زیر بغل ، باعث می شود که تعداد باکتریهای موجود در این قسمت از بدن شما کمتر گردند. بنا بر این زیر بغلتان را مرتبا” اصلاح کنید تا بوی ناخوشایند از شما دور شود.

3. عطرها:

استفاده از عطر، عادت بسیار خوب و زیبایی است و میتواند در خوشبو نگهداشتن بدن تان بسیار مفید باشد بیاد داشته باشید که عطر را در گردن و سایر نواحی که به شعاع آفتاب معروض میگردند استفاده ننمایید زیرا بعضی از عطر ها دارای روغن برگاموت بوده و میتوانند سبب لکه های جلد گردند

4. لباس :

وقتی یک تی شرت ، پیرهن و یا جوراب می خرید ، حتما” توجه کنید که این لباسها از الیاف طبیعی یا نخی تهیه شده باشند. پارچه هایی که از الیاف طبیعی تهیه شده اند بیشتر از سایر پارچه ها هوا را از خود عبور می دهند و همین موضوع باعث می شود کمتر عرق کنید و در نتیجه بوهای آزار دهنده و ناخوشایند بدن شما هم کمتر می شود.

5. استفاده از ضد بو ها :

دئودورانتها به شما کمک می کنند که بوی بد بدنتان را کاهش دهید اما اگر در پایان روز زیر بغلتان مرطوب و پر از عرق است و بوی بدی می دهد ، نشانه این است که دئودورانت شما کافی و مناسب نبوده است. شاید استفاده کردن از ضد عرقها به رفع بوی ناخوشایند بدن شما بیشتر کمک کند.

6. استفاده از مواد ضد عرق یا antiperspirants خصوصا نزد کسانی که فرط تعرق ضمیموی موجود باشد میتواند موثر باشد.

7. رژیم غذایی:

رژیم غذایی شما روی سلامتی تان تاثیر گذار است اما روی بوی بدن شما هم تا حدی تاثیر دارد.خوردن غذاهای تند و مصالحه دار ،الکول ، سیر و پیاز باعث می شود که عرق بدن شما بد بوتر شود .

در واقعاتی که بوی بد بدن همرا با فرط تعرق باشد میتوان از میتود های جراحی جهت بداشتن غدوات عرقیه لیپو سکشن و زرق بوتاکس استفاده نمود

مطالب دلچسب بیشتر