جستجوی این وبلاگ

خشکی و سفیدی روی

    خشکی روی

    خشکی روی چیست؟

    اکثرا شما شاید اطفالی را که داری لکه های سفید همراه با خشکی و پوستک شدن اند دیده باشید این حالت بنام pityriasis alba یاد شده و درافغانستان اکثرا بنام خشکی روی یاد میگردد.
    این حالت بیشتر در اطفال بین ۳ تا ۱۳ ساله دیده میشود در بهار و تابستان بیشتر میگردد تقریبا وقوعات انرا ۵ طفل در هر صد طفل گزارش داده اند. به تعداد یک لکه خشکی و یا لکه های متعدد بروز نموده و میتواند خود بخودی یک تا چند ماه  یعد ازبین برود و یا هم  دوام نموده و  ماها و حتی سالها دوام یابد کمترین طول دوام انرا یک ماه و بیشترین انرا ۱۰ سال گزارش داده اند
    این حالت بیشتر در جلد صورت دیده شده اما در واقعات نادر میتواند در گردن و یا دستها هم دیده شود.با وجوداینکه همه اطفال را مصاب میسازد ام نزد اطفالی که جلد تیره داشته باشند بیشتر قابل دید میباشند

    علت لکه سفید خشکی چیست؟

    علت واقعی ان به درستی معلوم نیست بعضی ها فکر میکند این حالت ناشی از التهاب خفیف جلد یا dermatitis است چنانچه این لکه ها در ابتدا سرخرنگ بوده و بعد از مدت محدودی بشکل لکه های سفید و پوستک دار تبارز مینمایند.
    تیوری دیگر در ایجاد لکه های خشکی معروض شدن به شعاع افتاب و تیره شدن جلد مجاور لکه بوده که جلد لکه خشکی بدون تغیر و به رنگ اصلی خود باقی میماند.
    موجودیت یک نوع فنگس یا yeast ایست بالای نواحی خاص جلد که جلد را از تیره شدن توسط شعاع افتاب در نواحی خشکی محافظه میکند همچنان توسط تحقیق دیگری به اثبات رسیده است.
    در افغانستان اکثرا فکر میشود که این حالت یکه نشانه موجودیت کرم امعا میباشد ولی لکه خشکی با کرم امعا ارتباط ندارد. ممکن کسی که کرم امعا داشته باشد همزمان لکه خشکی داشته باشد که صرف میتواند موجودیت همزمان انها در یک شخص بوده و با هم ارتباط ندارند.
    کمیود ویتامینها و کمخونی هم گاهی با ایجاد لکه ها پیوند داده میشود ولی تا حالا به درستی تثبیت نگردیده است.

    تداوی لکه های سفید خشکی

    برای تداوی چنین لکه ها معمولا از کریمهای مرطوب کننده استفاده میشود.
    همچنان کریمهای استروییدی ضعیف مانند هایدروکورتیزون باید به مدت کوتاه استفاده شود. در کل این لکه ها بدون خطر بوده و قابل تشویش نیست اما استعمال کریم مرطوب کننده باید بصورت دوامدار استفاده گردد. و لکه ها به اهستگی بهبودی میابند.


    مطالب دلچسب بیشتر