جستجوی این وبلاگ

کراتوزس پیلاریس یا بخار های کوچک بازو



     کراتوز پیلاریس چیست؟

     کراتوز پیلاریس یک مرض شایع جلدی است که به صورت برجستگی های کوچک جلدی ظاهر می شود.  برخی از افراد می گویند این برجستگی ها شبیه پوست مرغ پر کنده  شده میباشد.  برخی دیگر برجستگی ها را با بخار های جوانی دانه کوچک اشتباه می گیرند.

     این برآمدگی ها جلد را خشن و درشت ساخته و در حقیقت تجمع  حجرات مرده جلد است. این بخار ها ها بیشتر در قسمت بازو و ران ظاهر می شوند.  کودکان ممکن است این برجستگی ها را روی گونه های خود هم داشته باشند.

    تداوی بخار های کوچک بازو چیست؟

     از آنجا که کراتوز پیلاریس بی ضرر است ، نیازی به درمان وجود ندارد.  اگر خارش ، خشکی یا ظاهر این برجستگی ها شما را آزار دهد ، درمان می تواند کمک کند.  درمان می تواند علائم را کاهش دهد و به شما کمک کند جلدشفاف تری داشته باشید.

     استفاده از مرطوب کننده های جلد میتوانند کمک کننده بوده  خشکی جلد می تواند این برجستگی ها را بیشتر قابل دید بسازد.   در واقع ، بسیاری از مردم می گویند برجستگی ها در طول تابستان پاک می شوند و فقط در زمستان برگردند.  اگر این بخار ها  را درمان نکنید و در آب و هوای خشک زندگی می کنید و یا مرتباً در حوض شنا می کنید ، ممکن است این برجستگی ها در طول سال موجود باشند. 

    چگونه متخصصین جلد کراتوز پیلاریس را تشخیص می دهند؟

     برای تشخیص این مرض ، متخصص جلدی جلد شما را معاینه می کند و نیاز به معاینات جلدی لابراتواری ندارد. 

     چگونه متخصصان جلد کراتوز پلاریس را تداوی می کنند؟

     این مرض جلدی بی ضرر است ، بنابراین نیازی به تداوی ندارد.

    اما  اگر خارش ، خشکی یا شکل ظاهری جلد شما را آزار می دهد ، تداوی می تواند کمک کنده باشد. متخصصین جلدی می تواند یک برنامه درمانی ایجاد کند که نگرانی های شما را برطرف کند.  موارد زیر توصیف می کند که یک برنامه درمانی شامل چه مواردی است:

     ۱. رفع خارش و خشکی:

     یک مرطوب کننده قوی می تواند خارش و خشکی جلد  را کنترول کند.  بیشتر کرم های مرطوب کننده ای که برای تداوی کراتوز پیلاریس استفاده می شوند حاوی یکی از مواد زیر هستند:

     یوریا

     ‏ لاکتیک اسید

     برای بهترین نتیجه ، مرطوب کننده خود را طور زیر استفاده کنید:

    ○ بعد از هر دوش گرفتن یا حمام

    ○ ظرف 5 دقیقه از بیرون آمدن از حمام در حالی که جلد شما هنوز مرطوب است.

     ○ حداقل 2 یا 3 بار در روز ، آن را به آرامی با کراتوز پیلاریس در جلد ماساژ دهید.

    ۲.  علاج بخار های جلدی : 

    برای کاهش برجستگی ها و بهبود بخار های جلدی ، متخصصان جلدی معمولاًمواد لایه برداری (که سبب از بین بردن حجرات مرده جلد از سطح جلد شما میگردند) را توصیه می کنند.  متخصص جلد شما ممکن است به شما توصیه کند که جلد مرده را با استفاده از لیف یا کیسه در منزل به آرامی از بین ببرید.

     همچنین ممکن است متخصص جلد شما دارویی را تجویز کند که سلولهای مرده جلد را از بین ببرد.  دارویی که می تواند به شما کمک کند اغلب حاوی یکی از مواد زیر است:

     آلفا هیدروکسیل اسید

      گلیکولیک اسید 

     لاکتیک باشد

     یک رتینوئید (آداپالین ، رتینول ، تازاروتن ، ترتینوئین)

     سالیسیلیک اسید 

     یوریا

     برای بهترین نتیجه هنگام استفاده از دارو برای لایه برداری جلد:

    ● از مقدار توصیه شده کریم توسط متخصص جلدی را استفاده کنید‌.

    ● فقط به همان اندازه که متخصص جلد توصیه می کند آن را استفاده کنید.

    ● در صورت خشک یا تخریش جلد ، استفاده از دارو را برای چند روز متوقف کنید.

    ● دارویی که برای لایه برداری جلد خود استفاده می کنید نیز ممکن است حاوی مرطوب کننده باشد که می تواند به خارش و خشکی آن کمک کند.

     برای تداوی برجستگی ها ، برخی از بیماران ممکن است نیاز به استفاده از کورتیکواستروئید در مناطق دارای کراتوز پلاریس داشته باشند.  این دارو به نرم شدن برجستگی ها و کاهش قرمزی کمک می کند.

     در صورت خراب شدن مرطوب کننده و دارو ممکن است لیزر کار کند: برای تداویکراتوز پیلاریس ممکن است از لیزر یا روش درمانی  استفاده شود.  متخصص جلد شما ممکن است یک نوع لیزر را برای کاهش تورم و قرمزی توصیه کند.  نوع دیگری از لیزر ممکن است بافت جلد شما را بهبود بخشد و تغییر رنگ را کاهش دهد ، از جمله لکه های قهوه ای که ممکن است در هنگام پاک شدن برجستگی ظاهر شوند.

     برای به دست آوردن بهترین نتیجه از روش های درمانی لیزر ، متخصص جلد ممکن است چند جلسه میکرودرم ابریژن را به برنامه درمانی شما اضافه کند.

     حقایق اصلی در مورد درمان

     هنگام تداوی کراتوز پیلاریس ، به خاطر داشتن موارد زیر کمک می کند:

     ▪︎پاکسازی به زمان نیاز دارد.  اگر پس از 4 تا 6 هفته پیگیری برنامه درمانی خود موفق به مشاهده بهبودی نشدید ، به متخصص جلد خود بگویید.

    ▪︎ برخی از بیماران قبل از یافتن روش درمانی لازم است چند روش درمانی را امتحان کنند.

    ▪︎ برای ادامه مشاهده نتایج ، به یک برنامه نگهداری نیاز دارید.


     تداوی تعقیبیه 


     تداوی نمی تواند کراتوز پیلاریس را بصورت  از بین ببرد  ، بنابراین برای تحت کنترل نگه داشتن برجستگی ها باید  برنامه نگهداری را تعقیب کنید.‌

     ‏ شما ممکن است به استفاده از دارو به جای هر روز به استفاوه در مرتبه در هفته نیاز داشته باشید. گزینه دیگر ممکن است استفاده از کرم مرطوب کننده بدون نسخه باشد.

     نتیجه افراد مبتلا به کراتوز پیلاریس چیست؟

     برای بسیاری از افراد ، کراتوز پیلاریس با گذشت زمان از بین می رود ، حتی اگر تصمیم بگیرید که آن را تداوی نکنند.  پاکسازی تمایل دارد که طی سالهای متمادی به تدریج اتفاق بیفتد.  

    نظرات

    ‏ناشناس گفت…
    تشکر از خدمات عالی و معلومات خوب تان

    مطالب دلچسب بیشتر