جستجوی این وبلاگ

بی اشتهایی و مشکلات جلدی

جلد مو و ناخن همیشه در حال تجدید و نمو هستند و هر ۴۵ تا ۶۰ روز تمام حجرات جلد جای شان را به حجرات جدید میدهند و مو و ناخن همیشه در حال رشد هستند. برای سلامت جلد و ملحقات آن لازم است تغذیه مناسب داشته باشیم تا به سوء تغذی و کمبود ویتامین ها و منرالهای مورد نیاز دچار نشویم و از سلامت کامل جلد برخوردار باشیم. 

بی اشتهایی و کم اشتهایی، عدم داشتن خوراک متوازن و ترس از چاقی در بسیاری حالات سبب فقدان زیر مغذی ها و حتی آمینو اسید ها شده که مشکلات جلدی زیر را ببار می آورد. 

کمبود آهن

کمبود آهن سبب ریزش مو، ناخن های قاشق مانند، خارش های جلدی و زرد شدن رنگ جلد میگردد. همچنان نازک شدن مو، بیحالی مو ها از علائم کمبود آهن میباشند. 
منابع مهم آهن عبارت اند از گوشت، جگر، ماهی، مغزیات و سبزیجات برگ سبز مانند پالک میباشد. 

کمبود ویتامین های بی B 

ریزش مو، شکنندگی ناخن، زخم های دهانی، شاریدگی کنج های دهن، لکه های جلدی و جوانی دانه از جمله مشکلاتی میباشد که از فقدان ویتامین های گروپ B بوجود می آید. 
میوه ها و سبزی ها منبع مهم ویتامین های بی میباشند. 

ویتامین PP 

پلاگرا یک مشکل مغذی است که از سبب فقدان نیاسین و یا ویتامین PP بوجود می آید و سبب خشکی جلد، خشکی چشم و خشکی دهن میگردد. خشکی ،پوستک دادن و خارش در روی، گردن و پشت دستها از مشخصات عمده جلدی آن میباشد. 

ویتامین دی 

ویتامین در تنظیم کلیسوم خون رول داشته و کمبود آن سبب پوکی استخوان و همچنان، پیری زودرس جلد، خشکی جلد گردیده و سویه نارمل ویتامین D برای نشونمای نارمل و التیام زخم مهم میباشد. 
منابع مهم ویتامین D شعاع آفتاب میباشد اما از آنجائیکه شعاع آفتاب سبب طیف وسیع از مشکلات جلدی میگردد. توصیه میگردد ویتامین دی از طریق خوراکی گرفته شود و منابع مهم آن عبارت اند از ماهی، زردی تخم مرغ، جو و شیر گاوی میباشد. 

ویتامین C 

کمبود ویتامین سی سبب سکروی میگردد سایر مشکلات جلدی آن عبارتند از؛ خونریزی تحت الجلدی، خونریزی بینی و بیره ها، لکه های جلدی و پیری زودرس جلد می باشد. منابع عمده ویتامین سی میده های ستروس، لیمو، کیوی انار می باشد. 

بیوتین

بیوتین وه بنام vit B7 هم یاد میشود در سلامت جلد مو و ناخن رول عمده دارد و کمبود آن سبب خشکی و شکنندگی و نازک شدن مو ها شکنندگی و نازک شدن ناخن و لکه های جلدی میباشد. همچنان یکی از عوامل ریزش مو کمبود بیوتین میباشد. 
تخم مرغ، میوه ها و سبزی ها منابع مهم بیوتین میباشند. 

زینک 

کمبود زینک میتواند سبب خارش و سبوسک سر ‌گردد و حالتی را ایحاد کند که بنام سیبوریک درمتیت یاد میگردد. همچنان کمبود زینک سبب ریزش مو میگردد. مصاب شدن به انتانات، تاخیر التیام زخم و مشکلات ناخن نیز در فقدان زینک دیده میشود. 
غذا های بحری، گوشت، مغزیات و لبنیات منابع خوب زینک میباشند. 

ویتامین A 

این ویتامین منحل در شحم بوده و کمبود آن سبب شبکوری میگردد همچنان خشکی جلد، بیحالتی مو ها و ایجاد بخار های کوچک در بازو ها و رانها را سبب میگردد که جلد مانند پوست مرغ بنظر میرسد. 
بصورت خلاصه میتوان گفت تغذیه سالم و متوازن در سلامت جلد بسبار اهمیت داشته و کمبود ریز مغذی های ویتامین ها و منرال ها سبب مشکلات عمده جلد، مو و ناخن میگردد. 
پس برای سلامت جلد تان از غذا های متنوع استفاده کنید. 
  • غذا را بخاطر مزه و خوش آمدن یا نیامدن تان نخورید بلکه برای نیاز بدن تان بخورید. 
  • از هیچ غذا بخاطر اینکه خوش تان نمی آید پرهیز نکنید ممکن است این غذا ویتامین های داشته باشد که بدن تان به ان نیاز دارد. و شما به کمبود آن دچار هستید. 
  • میوه و سبزی را شامل هر سه وعده غذایی بسازید. 
  • گوشت، مرغ و ماهی را شامل غذا تان بسازید 
  • استفاده از لبنیات را فراموش نکنید. 
  • شیرینی، نوشابه های انرژی زا و گازدار، شکر را از رژیم غذایی تان حذف کنید. 
  • غذا های سرخ شده و روغنی کمتر مصرف کنید. 
  • از فست بود ها چپس، برگر، پیتزا کمتر استفاده کنید. 



نظرات

Zia ulhaq Amiri گفت…
بسيار مفيد ممنون

مطالب دلچسب بیشتر