جستجوی این وبلاگ

لکه های پیری ( لکه های تیره کوچک صورت و پشت دستهای)

لکه های پیری (لکه های خورشیدیلکه های کبدی)

لکه های پیری چیست؟

لکه های پیری عبارت از ایجاد لکه های قهویی روشن تا قهوه یی تاریک در دستها , صورت و سایر نواحی بدن میباشد که در معرض شعاع آفتاب قرار میگیرد وبنام های لکه های خورشیدی و همچنان لکه های کبدی یاد میگردند. معمولا ابن نوع لکه های نزد افرادی با جلد روشن  که از نظر شغلی و تفریحی به شعاع آفتاب بیشتر معروض میگردند بوجود میاید. این لکه ها درسنین متوسط عمر بوجود آمده و به مرور زمان بیشتر میگردند لکه ها به تغیر رنگ موضعی جلد به رنگ قهویی تیره تا قوی روشن و سیاه میباشد که همسطح جلد میباشند و صرف با جلد سالم نظر به تغیر رنگ ناحیه فرق میگردند. اندازه لکه ها ابندا کوچک بوده و در حدود ۵ ملی متر میرسد اما به مرور زمان بزرگ گردیده و ممکن است تا چندین لکه با هم یکجا گردیده و لکه های بزرگتر را بسازند.

لکه های پیری


سبب لکه های پیری چیست؟

شعاع ماورای بنفش که جزء مضره شعاع آفتاب میباشد  سبب لکه های پیری میگردد در حقیقت جلد سیستم محافظه کننده در مقابل این شعاع داشته و رنگدانه جلد یا میلانین جزء عمده این وسیله دفاعی جلد در مقابل عوارض معروض شدن به شعاع التراویولیت میباشد در صورت معروض شدن بیشتر به شعاع آفتاب حجرات رنگ ساز بیشتر تحریک شده و رنگ بیشتر را تولید مینمایند در صورت  معروض شدن به شعاع آفتاب به مدت طولانی و سالها رنگدانه جلد در نواحی خاص جلد تجمع نموده و گیر میافتند و در نتیجه سبب ایجاد لکه های پیری میگردند.
بعضی اشخاص از نظر ارثی مساعد به ایجاد لکه های پیری میباشند اینها کسانی اند که دارای جلد روشن و مو های خرمایی میباشند که  به ایجاد لکه های پیری بیشتر مساعد میباشند.
لکه های پیری بیشتر در نواحی معروض به شعاع آفتاب مانند صورت، پشت دستها، ساعد , نادر در بازوها، شانه ها و پشت پا ها نیز بوجود میایند.

پیشگیری

با محدود کردن قرار گرفتن در معرض آفتاب شما می توانید  امکان مصابیت به  لکه های پیری را کاهش دهید . قرار گرفتن در معرض خورشید قبل از سن ۲۰ سالگی عامل اصلی  تعیین کننده اینست که جلد شما درپیری چگونه خواهد بود. اگر شما در حال حاضر مصاب لکه های پیری هستید ، محدود کردن قرار گرفتن در معرض  خورشید می تواند به جلوگیری از بزرگ شدن و یا تیره شدن انها کمک کند.
برای محافظت جلد از شعاع آفتاب، پوشیدن پیراهن های آستین دار،  کلاه پیک دار ، استفاده از کریم های ضد آفتاب در حالیکه  شما بیش از چند دقیقه در خارج از ازمنزل میباشید  میتواند کمک کننده باشد. همچنان به هیچ وجه در طول ظهر (۱۰:۰۰-۰۳:۰۰) هنگامی که اشعه های خورشید بسیار شدید میباشد در مقابل نور خورشید قرار نگیرید.

چه وقت باید با متخصص جلدی مشوره کنید؟

لکه های پیری مشکل جدی نمیباشد و صرف تغیر رنگ جلدی میباشد که میتواند از نظر زیبایی ناپسند تلقی شده درما ن و تداوی گردند در غیر آن ضرورت به تداوی ندارد اما در صورتیکه یکی از حالات ذیل موجود باشد باید با متخصص جلدی مشوره کنید:
۱. لکه های پیری کاملا دارای رنگ سیاه باشند.
۲. لکه های پیری به سرعت رشد کنند و بزرگ شوند.
۳. لکه ها دارای کنارهای غیر منظم باشند.
۴. لکه   پیری که دارای مخلوطی از رنگهای مختلف باشد.
۵. یا همراه با سرخی ، خارش، درد یا خونریزی باشند.

لکه های پیری چگونه تشخیص میگردند؟

لکه های پیری معمولا با دیدن توسط متخصص جلدی تشخیص میگردند در حالات مشکوک شاید متخصص جلدی شما اقدام به بیوپسی و یا برداشتن ساحه کمی از جلد و معاینات پتالوژی آن بکند.

درکلینیک ما لکه های پیری چگونه در مان میگردند؟

استفاده از کریمهای طبی : 
که در حالات خفیف و هنگامی شخص اماده به سایر تداوی ها نباشد صورت میگیرد درین صورت از کریمهای طبی روشن کننده استفاده میگردد تا  تیرگی لکه ها کاهش یافته همچنان استعمال ضد آفتاب ضروری بوده تا از پیدا شدن لکه های پیری جدید ، همچنان پر رنگ شدن آنها خوداری شود.
استفاده از لیزر و IPL: استفاده از لیزر Nd Yag  و آی پی ال سبب تخریب حجرات رنگ ساز و کاهش رنگ لکه های پیری میگردد اما این میتود به سه الی پنج جلسه تداوی ضرورت دارد. برداشتن لکه ها با لیزر CO2  میتود دیگر تداوی میباشد که در یک جلسه سبب تخریب لکه های پیری گردیده و زخم های سطحی ایجاد میشود که طی ۵ تا ۷ روز التیام یافته و لکه های پیری ازبین میروند نادرا لکه های پیری با لکه های قهوه یی روشن التیام میابند که موقتی بوده و طی دو الی سه ماه زایل میگردند.
استفاده از درمابریشناستفاده از ماشین درمابریشن و تراشیدن لکه های پیری یکی از میتود های دیگر تداوی لکه های پیری میباشد که سبب برداشتن لکه ها گردیده زخمهای سطحی ایجاد میگردد که طی چند روز التیام یافته و لکه ها ازبین میرود.
لایه برداری کیمیاویدرین متود از دواهای اسیدی مانند TCA استفاده بعمل میاید که دوا با غلظت خاص به مدت معین به جلد تطبیق گردیده و سبب میشود تا حجرات مرده جلد از سطح جلد جدا گردیده و حجرات جدید رشد کنند که شفافتر و شادابتر میباشند اما باید بخاطر داشت که این میتود نیاز به چندین جلسه داشته ووقت زیاد لازم است تا نتایج قناعت بخش برای شما و داکتر معالج تان حاصل گردد.





مطالب دلچسب بیشتر