جستجوی این وبلاگ

پوستک شدن ناخن

پوست ریزی یا گوشتک شدن جلد اطراف ناخن یکی از حالات شایعی که در فصول خشک خصوصا خزان و زمستان در افغانستان دیده میشود پوستک شدن یا به قول عام گوشتک شدن جلد اطراف ناخن میباشد
  

عواملی که سبب گوشتک شدن ناخن میگردد کدامها اند؟



۱. این حالت میتواند یک مشکل عادی به سبب استفاده بیشتر از مواد شوینده مانند صابون، پودر لباس شویی، مایع ظرف شویی و غیره و حتی استفاده بیشتر از آب باشد درین صورت جلد ناخنها پوستک  پوستک شده ولی خارش و سوزش موجود نبوده و یا  میباشد.

۲. حالات دیگری که میتواند سبب گوشتک شدن حتی کفیدگی جلد اطراف ناخن و انگشتان گردد اکزیما یا حساسیت های جلدی میباشد که به سبب تماس با مواد حساسیتزا و یا مواد مخرش ایجاد میگردد و  میتواند همراه با خارش سوزش و آب زدن بوده و در. حالات شدید سبب کفیدگی جلد انگشتان گردد.

 ۳. جلد بعضی افراد بصورت ارثی خشک میباشد حالاتی که بنام Xerosis و همچنان Ichthyosis یاد میگردد در چنین حالات نیز گوشتک شدن ناخنها بیشتر دیده میشود. 

۴. هایپوتایرویدیزم یا کمکاری غده جاغور حالت دیگریست که سبب خشکی جلد گردیده و میتواند شخص را مستعد به گوشتک شدن اطراف ناخن سازد. 

۵. بر خلاف عقیده عمومی گوشتک شدن ناخن علایم کمبود کلسیم و آهن نبوده ولی برای داشتن جلد سالم تغذیه مناسب لازمی میباشد. 


تداوی 

 برای وقایه از گوشتک شدن اطراف ناخن همیشه هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش استفاده کنید. 

 کریم مرطوب کننده حد اقل روز دوبار و ترجیحا بعد از هر بار شستن با صابون استفاده کنید. 

 از کندن پوستک ها خود داری کنید چون کندن این پوستک ها میتواند آسیب بیشتری به جلد انگشتان تان وارد نموده و سبب خونریزی و داخل شدن میکروبها و حالات میکروبی انگشتان گردد. 

 وقتی ناخن تان گوشتک شد شما استفاده از کریم های مرطوب کننده را افزایش دهید. 

 کوشش کنید از کریمهای مرطوب کننده که چربی بیشتر و خاصیت پوشاننده بیشتر دارند مانند واسیلین استفاده کنید. واسیلین سبب پوشاننده جلد شده و از تبخیر آب جلد جلو گیری نموده و جلد بیشتر مرطوب میگردد. 

 در حالاتی که همراه با خارش و سوزش باشد خصوصا اگر جلد سایر قسمت های دست نیر  درگیر شده باشد شاید شما مصاب Hand Dermatitis باشید که ایجاب تداوی منظم را تحت نظر یک متخصص جلدی مینماید. 


در واقعات خفیف hand eczema شما میتوانید از پماد های بتامتازون استفاده کنید. اما بیاد داشته باشید این دوا را تا خوب شدن پوستک  ها استفاده نموده و وقتی بهتر شدند آنرا بصورت تدریجی قطع و با کریم مرطوب کننده تعویض نمایید. باید خاطر نشان ساخت که بتامتازون برای استفاده دست پا و برای اشخاص جوان مساعد بوده ولی آنرا هرگز در روی نواحی تناسلی و برای اطفال استفاده نکنید. 




مطالب دلچسب بیشتر