جستجوی این وبلاگ

چگونه جلد خود را تغذیه کنیم؟



جلد خط مقدم دفاعی عضویت است که همیشه در  مصاف با تهدیدات کیمیاوی( مواد کیمیاوی که به تماس جلد می آیند، مواد شوینده، هوای آلوده. . ) فکتور های فزیکی ( تغیرات حرارتی، شعاع افتاب، تخریش، خراش، جروحات ...) و فکتورهای بیولوژیک( میکروبها، فنگس ها، پرازیت ها، ویروس ها...) قرار دارد. 
جلد برای اینکه در این  جنگ همین سالم بماند و پیروز گردد همیشه در حال تجدید است حجرات کهنه و فرسوده جای خود را به حجرات جدید میدهند و گفته میتوانیم هر ۴۰ تا ۵۰ روز تمام حجرات جلد اپیدرم جلد تعویض میگردند. همچنان رشته های  کولاژن و لاستیک جدید ساخته شده و الهام صدمه دیده توسط MMP از بین میرود.  
بناء جلد که همیشه در حال سوخت و ساز است نیاز به مواد مغذی دارد و نیاز حجرات جلد بیشتر از سایر حجرات بدن میباشد. مطالعات متعدد نشان داده است جلد ما آینه خوراک ماست و تغذیه مناسب میتواند نقش به سزایی در سلامت جلد داشته و تغذیه متوازن همراه با مراقبت های لازم جلد میتوانند تا حدود زیادی سبب سلامت جلد گردیده و از پیریزودرس جلد محافظه نماید. 
امروز ما مواد بهداشتی و مانند شامپو ها و کریم های متعددی را در بازار میبینم که ادعا دارند اینها حاوی ویتامینها اند و جلد شما تغذیه مینمایند. همچنان موج وسیع از تبلیغات ماسکهای میوه یی در رسانه های اجتماعی دیده میشود. آیا واقعا کریم های ویتامینه و یا ماسکهای میوه یی میتوانند به جلد مفید باشند؟ 
نظر اکثریت محققین نه است. چون محدودیت های زیادی درین ها وجود دارد که قرار زیر اند: 
۱. مقدار مواد مغذی درین کریمها بسیار اندک میباشد.
۲. اکثریت این مواد مغذی در جلد جذب نکردید و نمیتوانند لایه حجرات مرده سطح جلد را عبور نمایند.  
۳. این مواد به‌زودی توسط شستن و یا تعرق از بین میروند و تاثیر نمیتوانند داشته باشند.  
۴. شما این مواد را به ساحه کمی از جلد تان استفاده میکنید در حالیکه سلامت تمام جلد مهم است. 
۵. ترکیبات پایه  کریمها هم در جذب چنین مواد تاثیر دارد و پایه یی که بتواند سبب جذب تمام مواد یک کریم شود متاسفانه وجود ندارد. 
۶. اگر شما یک کریم ویتامینه را ببینید میبیند که لست بزرگی از ترکیبات دارد و هرکدام آنها به مقدار بسیار اندک در ترکیب کریم شامل است که اگر جذب هم شوند تاثیر بسزایی نخواهد داشت. 
۷.  حرفهایی گه گفتم ور مورد ماسکهای میوه یی هم صدق میکند که بسا ویتامین های که در ماسک های میوه یی وجود دارد و هرگز در جلد جذب نمیگردد بلکه سبب جذب آب این ماسک ها توسط حجرات مرده سطح جلد گردید و کمی سبب مرطوب شدن موقتی جلد گردیده و بس. 

پس چگونه جلد را تغذیه کنیم؟ 
استفاده بیشتر از خوراکی های متنوع خصوصا: میوه ها، سبزی ها ، شیر کم چرب، ماهی، حبوبات 
استفاده کمتر از غذا های سرخ شده، گوشت سرخ، فست فود ها، شکر، روغن. 
در ضمن کوشش شود تا از میوه ها و سبزی هایومتنوع استفاده گردد تا چسبیدن به یک یا چند نوع میوه و یا سبزی. 
همچنان کوشش شود در پهلوی تغذیه مناسب سایر مراقبت های جلد مانند رسیدگی به نظافت جلد، استفاده از کریم های مرطوب کننده و ضد آفتاب و دوری از تشویش و نکشیدن سگرت را نیز مراعات  نمایید  تا  جلد سالم و جوان داشته باشید. 


مطالب دلچسب بیشتر