جستجوی این وبلاگ

استفاده ژل مو و عوارض آن

ژل مو چگونه کار می کند؟

ژلهای مو مرکباتی اند که بصورت خارجی بالای مو استعمال شده و در نگهداشتن شکل مو موثر میباشند اینها بشکل مایع ، سپری ، ژل عرضه شده و حاوی مرکب پلاستیکی بنام PVP  میباشد که بخاطر شکل دادن مو ها به شکل دلخواه موثر میباشد پولیمیر های موجود در ژل در آب یا الکول حل گردیده و سبب تشکیل یک فلم نازک بین هرتارموگردیده و در اتصال مو ها با یکدیگر کمک می کند.

اما آیا ژل مو بی خطر است؟
اینکه ژل مو سبب ریزش موها میگردد نادرست است !
آکادمی دوکتوران فامیلی آمریکا بیان می کند که مراقبت های نادرست مو ها باعث ریزش مو میگردد ولی استفاده از محصولات روزمره مانند ژل مو ، اسپری مو و غیره سبب ریزش مو نمیگردد.در حالی که ژل مو ممکن است سبب ریزش مو نگردد آنها قطعا می تواند سبب داشتن موهای  خشک ، خشن و یا مو های شکننده گردند  . دلیل اصلی که چرا کاربرد ژل مو می تواند برای مو مضر باشد عبارت از  مواد تشکیل دهنده آن  است . ژل های مو به طور کلی حاوی بسیاری از مواد کیمیاو ی است که نه تنها به موهای شما صدمه برساند  بلکه  می تواند برای جلد سر نیز مضر باشد استفاده منظم از ژل مو می تواند موها را  خشک ، درشت و شکننده  نماید  ژل های مو دارای مواد کیمیاوی مختلفی میباشند که میتواند برای صحت شما بسیار مضر باشند لیست مواد کیمیاوی که در اکثریت ژل های مو دریافت میشوند قرار ذیل اند:
·                Polyquaternium -11
·                Fragrance  یا عطر
·                 Tetrasodium EDTA
·                Methylchloroisothiazolinone
   در حالیکه مواد کیمیاوی ذکر  شده بالا فقط چند مواد محدود کیمیاوی در میان یک لیست بزرگ از مواد کیمیاو ی تشکیل دهنده ژلهای مختلف مو باشد. همچنان یک لیست بزرگی از  اثرات جانبی ناشی ازین مواد کیمیاوی  نیز وجود دارد!عوارض جانبی   استفاده ژل مو از مسمومیت سیستم معافیتی یا دفاعی  بدن انسان تا اثرات آن بر روی مغز و سیستم عصبی همراه با اثرات احتمالی دراعضاء حواسی متغیر میباشد  درحقیقت بعضی از مواد کیمیاوی موجود در ژل مو بعنوان مواد سرطانزا شناخته شده اند  مانند Polyquaternium -11 موجود در ژل مو ولی سرطانزا بودن آن  توسط شواهد کلینیکی تا حال به اثبات نرسیده است.

آیا از ژل مو استفاده کنم یا خیر؟         
آیا با دانستن این همه عوارض استفاده از ژل مو باید ما باز هم ژل مو را بصورت منظم و یک برنامه روزانه استفاد ه کنیم؟
به نظر یکTrichologist شناخته شده، دکتر Dhiraj Chintawar ژل مو را باید به طور منظم مورد استفاده قرار ندهیم  ” ژل مو منجر به ساییدگی و پارگی مو  گردیده و باید به طور منظم استفاده نشود ، استفاده افراطی و روزانه ژل مو سبب  تبدیل شدن موهای نارمل تان به موهای شکننده، خشن و درشت که به نوبه خود می تواند منجر به ریزش مو شود گردد( از سبب شکستن مو) . دکتر Chintawar همچنین میگوید، در حالی که استفاده از ژل مو کاملا قابل قبول است ، باید سعی کنید استعمال  آن را به حداقل برساند .
یکی از چیزهایی دیگری که می تواند سبب  آسیب به موهای شما شود ، استفاده از الکول در ژل مو به عنوان یک عنصرمنحل کننده  است. الکول یک عنصر یست که به طور گسترده ای برای خشک شدن مو و صدمه زدن به آن مشهور است  ازین سبب از استفاده از ژل های موی که حاوی الکول میباشند باید خوداری نمود.


پس اگر مایلید از ژل مو استفاده کنید پس کوشش کنید ژلهای مو فاقد الکول و مرطوب کننده را انتخاب کنید و در مواقع خاصی از آن استفاده کنید.

مطالب دلچسب بیشتر