جستجوی این وبلاگ

کریمهای روشن کننده چه بلایی بالای جلد تان می اورند؟

اکثر جوانان از کریمهای مختلف روشن کننده به نامهای مختلف استفاده مینمایند موثریت واقعی این کریمها سوال بر انگیز ,  مصونیت در استفاده آنها وجود ندارد  ازجانب دیگر در کشورهای اسیایی چون افغانستان که اکثر مردم دوست دارند جلد شفاف و روشن داشته باشند و باین منظور از انواع مختلف کریمهای روشن کننده استفاده مینمایند و تقاضا برای خرید این نوع کریمها بسیار زیاد میباشد. کمپنی های مختلفی مواد آرایشی  کریمها مختلفی را به به بازار عرضه مینمایند  که اکثر انها  تاثیرات چندانی ندارند یکتعداد آنها میتواند در شروع تاثیر اندکی داشته ولی در طولانی مدت بی تاثیر گردد و عوارض  جانبی آنها اشکار گردد درین مطلب کوشش شده حقایق مربوط باین کریمهای روشن گردد. 
از همین جهت در سال ۲۰۰۶ سازمان غذا و دوای امریکا این کریمها را در کتګوری دواهای که موثر و بی ضرر میباشند شامل نساخت .
امروزه در افغانستان کریمهای مختلف  روشن کننده از کشور های مختلف بهر گونه که است قانونی یا غیر قانونی م بشکل قاچاق وارد بازار ها میشود و اکثریت مردم استفاده میکنند و حتی بعضی این کریمها به قدری مشهور شده اند که شاید از هر ده دختر جوان یکی آنها از آن استفاده کنند. که اینک حقایق تاریک در باره این کریمهای روشن کننده را که از سایت های که لینک آن در اخیر مطلب موجود است ترجمه و تهیه نموده ام تا در آگاهی عامه در استعمال این کریمها سهم خویش را ادا نموده باشم.
1.     این کریمها اکثرا دارای موادی میباشند که  استعمال آنها بدون مشوره داکتر ممنوع میباشد. که میتوان از آن جمله هیدروکینون را نام برد هایدرو کینون یکی از دواهای بسیار موثر برای تداوی لکه های صورت بوده که از سالیان متمادی استعمال زیاد دارد معمول کریمهای های حاوی 2٪ آن بدون نسخه داکتر قابل دریافت بوده و متخصصین جلدی میتوانند تا کریمهای 4 فیصد انرا تجویز کننده  متاسفانه دیده شده که اثر این کریمها حاوی مقادیر بالاتر ار حد مجاز هایدروکینون بوده  که استعمال طولانی مدت آن میتواند سبب بوجود آمدن لکه های جلدی گردد که بنام اوکورنوزیس یاد گردیده و تداوی ان بسیار مشکل میباشد.
2.     استروییدهای قوی مرکبات غیر مجاز در مواد روشن کننده آرایشی میباشد که متاسفانه بنابه موثریت موقتی که دارد وسیعآ در مواد آرایشی روشن کننده استفاده شده و استفاده دوامدار آن میتواند سبب : سرخی و سوزش روی، رویش موهای اضافی، نازک شدن و حساس شدن جلد، ایجاد یک نوع عادت واعتیاد به استعمال آن ، پیدا شدن رگهای سرخرنگ در سطح جلد، ایجاد و تشدید جوانی دانه و کاهش مقاومت جلد به نفوذ میکروبها و ایجاد مشکلات میکروبی را میتوان نامبرد.
3.     این کریمهای حاوی موادی میباشند چون  رتینویک اسید  که بشکل مواد لایه بردار عمل نموده  و جلد را نازک و درمقابل شعاع آفتاب حساس میسازد پس در هنگام استفا ده ازین کریمها استعمال کریمهای ضد آفتاب و محافظت جلد از شعاع آفتاب ضروری بوده و مواجه شدن به شعاع آفتاب و عدم استفاده از ضد آفتاب برعکس توقع تان با استفاده ازین کریمها جلد تا بیشتر تیر میگردد.
4.     اعلانات تجارتی که بخاطر فروش این کریمها صورت میگیرد و مردم را تشویق به استعمال آن مینمایند بسیار مبالغوی  میباشد مثلا روشن شدن جلد در هفت روز، در صورت عدم موثریت پول تان مسترد میگردد.... که همه اینها ازنظر علمی و عملی غیر ممکن میباشد.
5.     تعداد زیاد این کریمها حاوی مواد مخرش و حساسیت زا بوده و استعمال آن سبب حساسیت های جلدی و تخریش جلد گردیده و و میتواتند سبب تیره تر شدن جلد و ایجاد لکه های جلدی گردد.
6.     اکثر این کریمها بسیار چرب بوده و همچنان حاوی استرویید ها بوده  ومیتوانند سبب تشدید جوانی دانه ونزد اشخاص مستعد گردند.
7.     موجودیت سیماب آنهم به  مقادیر بلندتر از حد مجاز درین کریمها میتواند مضر باشد و اکثریت کریمهای آرایشی روشن کننده حاوی این فلز انهم به مقدار بسیار بالا بوده و  بنام  “calomel,”   “mercuric,” “mercurous” “mercurio.” و mercury  یاد شده و شاید در لست مرکبات کریمهای روشن کننده موجود باشد و یا خیر.  

مطالب دلچسب بیشتر