جستجوی این وبلاگ

پنج اصل مهم برای سلامت جلد

جلد خوب با نبودن چین و چروک، غیر قابل دید بودن منافذ جلدی، و نداشتن  دانه های سرسیاه و دانه های جوانی دانه و جلد  شفاف بدون لکه مشخص می شود. جلد خوب یک فرآیند زندگی سالم است، هر چند برخی از افراد برای داشتن جلد خوب به صورت ارثی مستعد میباشند. برای دیگران، انتخاب شیوه خوب زندگی مانند رژیم غذایی متوازن ، مراقبت منظم جلد و نظافت خوب می تواند نقش عمده ای در حفظ سلامت جلد و ظاهرآنها بازی کند.

1. حجرات جلد بصورت متداوم در حالت تکثر و تجدید بوده حجرات کهنه جلد بعد از گذشتن مراحل خاصی به پختگی رسیده حجرات مرده سطح جلد را تشکیل و بالاخره از سطح جلد جدا گردیده و توسط حجرات جدید جاگزین میگردند پس برای سلامت جلد به تغذی متوازن ضرورت داریم  که حاوی پرویتنها ، ویتامینها، منرالها و به اندازه متوسط شحم باشد.  خوردن سبزیجات و میوه ها،
حبوبات (نخود، لوبیا، دال) لبنیات کم چرب(شیر، ماست، پنیر..) گوشت( ماهی و مرغ با داشتن کولسترول کمتر بیشتر مفید اند) غذاهایی اند  که برای حفظ سلامت جلد خوب اند غذاهای غنی از ویتامین C مانند نارنج و سنتره، کیوی، کَرم ، بروکلی تازه، توت زمینی ، گلپی جهت تولید کولاژن لازم است و کولاژن ماده ای است که در شادابی جلد رول ارزنده یی دارد. همچنان جلد سالم به مواد غذایی شامل ویتامین A مانند پالک، کرم، زردک، تخم مرغ، شیر و پنیر شرورت دارد نوشیدن حداقل دولیتر آب در روز برای تصفیه بدن از سموم اهمیت دارد  میوه ها وسبزیها با داشتن مقادیر زیادی از مواد انتی اکسیدانت با خنثی نمودن رادیکالهای آزاد که از سبب مواجه شدن با شعاع آفتاب و استقلاب بدن ایجاد میگردد نقش مهمی در شادابی داشته و از پیری زودرس جلد و سرطانهای جلدی میتوانند جلوگیری نمایند.


2. شستن جلد با آب شیر گرم و صابون ملایم یا پاک کننده مناسب با جلد تان دو بار در روز و آبکشی کردن مکمل بقایای صابون و پس از خشک شدن جلد  استعمال کریم مرطوب کننده برای سلامت جلد اهمیت زیادی دارند. چنانچه آموزه های دینی بما میاموزد ( خیر الامور اوسطها) افراط و تفریط در نظافت جلد هردو میتواند برای جلد شما مضر باشد در حالیکه شستن جلد با صابون بیشتر از دوبار در روز توصیه نمیشود اما شستن دست وصورت تنها با آب چندین بار در روز بلا مانع است.  

3. محافظت جلد از شعاع آفتاب عملی مهم برای داشتن جلد جوان شفاف و شاداب میباشد شعاع آفتاب میتواند سبب سبب پیری زودرس جلد، لکه های جلدی ، تیره شدن جلد، لکه های پیری و بالاخره سرطانهای جلدی گردد پس همیشه حتی در موسم زمستان و روزهای ابری از ضد آفتاب با فکتور محافظتی حد اقل 15 الی 30 استفاده نموده و با استفاده از چتری و پوشیدن عینک آفتابی کلاه های لبه پهن جلد تانرا بیشتر از شعاع آفتاب محافظت نمایید.

4. مراقبت وسواسی جلد میتواند سبب زیان بیشتر به جلد شما گردد استعمال کریمهای مختلف تجارتی که در بازار با تبلیغات تجارتی که از نظر علمی هیچ بنیاد  اساس ندارند ( مثلا برطرف شدن لکه های جلدی در هفت روز، شفاف شدن جلد در ....) گاهی هم میتوانند به جلد شما آسیب وارد نمایند بعضا دیده شده که یک شخص هر دوالی سه روز کریمهای جلدی خودرا به بهانه اینکه به جلد شان مفید نبود تبدیل میکنند یا هم از کریمهای مختلف همزمان استفاده مینمایند که محتوی این کریمها کاهی باهم سازگار نبوده و میتوانند سبب مشکلات جلدی مانند تخریش جلد حساسیت های جلد و یا سرخی و سوزش روی شوند متاسفانه چیزی که درین روزها بیشتر در بازار های کابل رواج یافته استفاده از مجموعه یی از کریمهای مختلف میباشد که اکثرا توسط فروشندگان مواد آرایشی بفروش رسیده و مجموعه یی از 7 کریم مختلف میباشد که با هم مخلوط شده و استفاده میگردند یکی از این کریمها، کریمی بنام بتنویت ان میباشد دارای خواص ضد التهابی و ضد حساسیت میباشد و جهت کاهش عوارض جانبی قصیر المدت سایر کریمها با آن علاوه گردیده است  این کریم که از جمله استروییدهای قوی بوده و هرگز توسط متخصصین جلدی برای جلد صورت توصیه نمیگردد زیرا استعمال دوامدار آن در جلد صورت میتواند سبب سرخی و سوزش روی، رویش موهای اضافی، نازک شدن جلد، بوجود آمدن خطوط سرخرنگ سطح جلد از سبب توسع رگهای خون جلد، و یک حالت مشابه به اعتیاد به استعمال متداوم آن میباشد. ثانیا مخلوط کردن کریمهای که حاوی مواد کیمیاوی بشکل preservative و عطریاfragrance  و emulsifier میباشند که بعضآ با هم سازگار نبوده و میتوانند بصورت حاد و یا در طولانی مدت سبب مشکلات جلدی گردند که تداوی انها به مراتب مشکلتر از حالتی خواهد بود که شخص جهت رفع آن از این کریمها استفاده مینمود.   

5. خواب کافی و دوری از اضطراب و تشویش نیز نقش مهمی در سلامت جلد دارد 8 ساعت خواب در روز برای سلامت جلد بسیار مهم میباشد. 

مطالب دلچسب بیشتر