جستجوی این وبلاگ

سبوسک سر

سبوسک سر
سبوسک سر در حقیقت حجرات مرده سطح جلد سر میباشند این حجرات که بصورت متداوم تکثر نموده  به پختگی رسیده میریزند ولی قابل دید نمیباشند در یک تعداد حالات رشد حجرات جلد سر سریع بوده و سبب میشود تا این حجرات قبل از ینکه به پختگی برسند بشکل کتله یی ازحجرات از سطح جلد جدا گردیده وبشکل سبوسک سر قابل دید گرد این حالات شامل امراضی چون پسوریازس، سبوریک درماتیت و غیره یااینکه خشکی زیاد جلد سر نزد کسانی که جلد خشک دارند سبب این حالت میگردد سبوسک سر بیماری بسیار معمول جلدی است که تقریبا تمام مردم را دریکی از مراحل زندگی شان بدون در نظر گرفتن سن یا قومیت مصاب میسازد. سبوسک  سر نه تنها بالای جلدی سر تاثیر می گذارد، بلکه گوشها، ابرو، اطراف بینی، ریش، و بدرجات کمتر بخشی از قفسه سینه را نیز میتواند در برگیرد. سبوسک سر می تواند تمام نواحی مو دار و یا یک منطقه بسیار کوچک را با فولیکول های مو متاثر سازد. نام های دیگر سبوسک سر، درماتیت سبورئیک یا سبوره است.
سبوسک سر در تمام سنین از نوزادی تا سنین کهولت  دیده می شود. در مراحل ابتدایی، سبوسک سر معمولا به عنوان"کلاه گهواره".  شناخته شده است.  و در سال های نوجوانی از آن به نام "dandruff" یاد  شده است. برخی از مردم به سادگی بیشتر مستعد ابتلا به سبوسک سر نسبت به  دیگران میباشند. اما یکتعداد دیگر اشخاص مصاب سبوسک سر بصورت دوره یی گردیده و بدون تداوی بهبود میابند در حالیکه در یک تعداد واقعات بهبودی  سبوسک سر ضرورت به تداوی منظم میداشته باشد.
سبوسک سر بدونوع است.

سبوسک سر خشک
این دسته سبوسک سر قابل دید به شکل لایه‌هایی از جلد سر می‌باشند. سفید، مسطح، و به آسانی جدا شونده هستند. بیشتر کسانی که به این نوع سبوسک سردچار می‌شوند موهای خشک دارند. در بیشتر موارد سبب خارش نگردیده اما در تعداد کمی از اشخاص مصاب  خارش آزار دهنده‌ای می‌شوند و خاراندن آن٬ روند افزایش و تکثیرشان را تندتر می‌کند. همچنین خارش آنها سبب ملتهب شدن جلد سر و تلاش بیشتر جلد برای نوسازی و درنتیجه افزایش سبوسک سرمی‌شود. این نوع سبوسک سر بیشتر در ر فصل خزان و زمستان و در هوای خشک و سرد دیده  میشود و شستن بیشتر سر سبب بیشتر شدن سبوسک میگردد.

سبوسک چرب
ذرات بزرگتر و کمی زرد رنگتر هستند. به صورت ذرات چربی به جلد سر چسبیده و جدا کردن آنها سخت تر و باعث زخم‌شدن می‌شود.سبب احساس خارش زیادی می‌شوند و اغلب همراه با  ریزش مو می‌باشند و با توجه به این نکته از خارش سر در سبوسک سرچرب باید اکیداً پرهیز شود.
 بسیاری از افراد هیچ علامه ای در جلدی سر ندارند ، اما به سادگی شکایت از ریختن سبوسک های سفید بر روی شانه های خود، به خصوص بر روی لباس تیره  مینمایند. موارد پیشرفته تر ممکن است با خارش شدید، سوزش ، سرخی والتهاب سر همراه باشد.
برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به سبوسک سر میباشند که بشکل متکرر و دوامدار سیر نموده  و دروه های تشدید و تخفیف مرض مرض شامل میباشد. اگر چه این حالت قابل در مان قطعی نمیباشد اما مراقبت و بهداشت منظم موها این حالت را تا حدود زیادی کنترول مینماید.
سبوسک شدید یک بیماری بسیار دشوار و خسته کننده است. درمان ترکیبی مداوم، استفاده  از شامپو های مناسب  ، شستشوی منظم  و استعمال کرم ها و لوشن ها ممکن است لازم باشد تا برای درمان موارد مقاوم بکار رود. به طور کلی، درمان سبوسک سر بسیار مطمین و موثر است.
علت سبوسک سر، ناشناخته است. علل احتمالی آن  عبارتند از: افزایش تولید چربی جلد، جلد چرب، افزایش ترشحات جلد و افزایش تعداد ایست های نرمال جلد میباشد.
مشخص نشده که باکتری ها علت سبوسک سر باشد. سبوسک سر یک انتان قارچی نیست وبالاخره سبوسک سر بیماری ساری نیست.
سبوسک سرنیز ممکن است از  باعث نظافت خراب کم شستن مو های سر ویا استعمال شامپو های نا مناسب نیز بمیان آید و یا شدیدتر گردد.. سیستم معافیتی بدن نیز ممکن است درایجاد سبوسک سررول داشته است. اگرچه سبوسک خفیف سر یک بیماری بسیار شایع در بسیاری از افراد با سیستم معافیتی  طبیعی میباشد  سبوسک سر شدید  در افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری پارکینسون و یا نقص سیستم معافیتی یای دفاعی عضویت  HIV / AIDS شایع تر است.

محرک های معمول سبوسک سرسر (عواملی که ممکن است سبب بدتر شدن سبوسک سر ) عبارتند از:
افزایش تولید چربی جلد سر
جلد های چرب
جلد بسیار خشک
تعرق
بهداشت ضعیف
آب و هوا (گرم و مرطوب، یا سرد و خشک)
شستن ندرت و یا شامپوی نامناسب
مخمر فنگسی یا  malasazia yests
ضعف سیستم معافیتی بیماری های مزمن
استرس عاطفی یا روانی
سبوسک سر همراه با امراض دیگر
سبوسک سر میتواند گاهی با امراضی چون پسوریازس،  pityriasis rubra pilaris, Parkinson disease و HIV  همراه باشد.

تداوی
استعمال منظم شامپوی مناسب به حالت مو ها ، مراقبت منظم و مراعات نموده حفظ الصحه موها،تغذی مناسب و دوری از تشویش و تنش های روانی میتوانند در کنترول و بهبود سبوسک سر بسیار مفید باشند.
استعمال شامپوی های زینک پیریتون، کتوکونازول و سلنیوم سلفاید میتوانند در کنترول سبوسک سر نزد کسانی که جلد چرب دارند مفید باشد. استعمال روعن های موی نزد کسانی که جلد خشک دارند میتوانند در کنترول سبوسک همراه با استعمال شامپو های فوق موثر باشند. در حالات پیشرفته بعضی از دواهای موضعی که مربوط به گروپ دوایی سترویید میشوند شاید توسط متخصصین جلدی توصیه گردد همچنان دواهای ضد فنگس بشکل خوراکی و استعمال موضعی آن نیز شامل تداوی سبوسک سر میباشند.



نظرات

‏ناشناس گفت…
سلام داکتر صاحب :لطفا"راجع به جلو گیری ریش با تار های شخ و نوک تیز چی باید کرد؟رهنمای کنید.

مطالب دلچسب بیشتر