جستجوی این وبلاگ

سوال های متداول در باره لیزر

لیزر چیست؟
لیزر LASER  یک نامیست مشتق شده از کلمات Light Amplification by Steimlation of Emission and Radiation    میبا شد و عبارت از نور تقویه شده با انتشار تشعشع.  اکثرآ لیزر توسط عده یی  اشتباهآ لایزر تلفظ  گردیده  که از آن کلمه lyser  برداشت میگردد که به معنی لیز کننده یا تخریب کننده میباشد که لیزر بان ارتباط ندارد. لیزر در حقیقت شعاع نوریست با طول موجه واحد مثلآ 585 ، 632 ، 1064 و غیره و که ساختماانهای خاصی را در جلد هدف قرار داده و سبب تخریب آن میگردد و قتی نور به جلد میرسد میتواند از سطح جلد انعکاس نموده و دوباره برگشت نماید، در سطح جلد انتشار نماید و یا تو سط حجرات جلد جذب گردد جذب شدن نور توسط حجرات سبب عکس العمل های کیمیاوی نوری ( phoyochemical reaction )  عکس العمل های  حرارتی نوری( phototherm reaction ) گردیده و سبب  بلند رفتن درجه حرارت این حجرات و بالاخره سبب از بین رفتن آن میگردد.پس جهت تاثیرات لیزر  شعاع لیزر باید توسط مواد خاصی در جلد جذب گردیده و عکس العمل های فوق در آن رخ دهد تا نتایج مطلوب بدست آید. در جلد عموما چهار چیز مورد هدف قرار میگیرند که این مواد بنام کروموفو یاد گردیده و عبارت اند از آب، میلانین یا رنگ جلد، الیاف کولاژن و کریوات سرخ میباشد. که نظر به تکلیف جلدی یکی ازین اینها انتخاب میگردد مثلآ جهت تداوی موهای اضافی  از نورکه دارای  طول موجه ای خاصی باشد و توسط رنگ جلد یا میلانین که بیشترین مقدار آن در موهای موجود است جذب گردد جذب شدن این شعاع توسط مو سبب تغیزات یا عکس العمل های نوری حرارتی گردیده و سبب گرم شدن مو میگردد  گرم شدن مو سبب تخریب حجرات سازنده مو که در پیاز مو موجود است و این حجرات که به مقابل حرارت بسیار حساس اند سبب تخریب آنها میگردد  در حالیکه صد مه  انساج مجاور هیچ و یا ناچیز میباشد. بهمین ترتیب در صورت تداوی سرخی جلد که در جلد رگهای سطحی خون موجود میباشد از شعاعی استفاده میگردد که بیشتر توسط کریوات سرخ  خون جذب گردده و بلند رفتن حرارت آنها سبب تخریب رگهای خون گردیده و سرخی روی از بین برود  بدون اینکه به انساج مجاور صدمه وارد گردد.
کدام اشخاص جهت تداوی با لیزر بسیار مناسب میباشد؟
داشتن جلد سفید جهت تداوی بالیزر بسیار آیده آل میباشد با وجود آنکه لیزر را میتوان در جلد های تیره هم استفاده نمود اما بهر صورت بهترین نتایج تداوی نزد اشخاص با جلد روشن تصور میشود.
کدام امراض را میتوان با لیزر تداوی نمود؟
بیشترین امراض جلدی که با تداوی های دوایی جواب نمیدهند مانند موهای اضافی، سرخی و سوزش روی ، خالهای جلدی، زخهای جلدی، خالهای سوزنی، سرطانهای جلدی( در مراحل ابتدایی) ، سکار یا داغ و لکه جوانی دانه و سالدانه و سایر سکار های جلدی، دوباره جوانسازی جلد، بعضی انواع لکه های جلدی بدن ( رول لیزر در تداوی لکه های روی یقینی نیست) ...
عوارض جانبی تداوی با لیزر چیست؟
صورت که درتداوی با لیزر اندازه انرژی و سیستم لیزر مناسب که دارای طول موجه خاصی باشد که مطابق مرض جلدی را تداوی مینمیایم باشد ، با در نظر داشت skin phototype یا رنگ جلد انتخاب گردد تداوی بالیزر دارای کمترین عارضه بوده و اکثرآ بدون عوارض جانبی میباشد. بهرصورت تدوای مریضان  بدون در نظر گرفتن مورد فوق میتوانند سبب سوختن جلد ، لکه های جلدی و بوجود آمدن داغ یا سکار گردد.
ایا تداوی موهای اضافی با لیزر سبب تغیرات هورمونی میگردد؟
هرگزنه تداوی با لیزر سبب تخریب موهای اضافی که شاید از سبب عدم توازن هورمونی بوجود آمده اند میگردد و لی هیج تاثیری بالای هورمونها ندارد.
آیا تداوی با لیزر سبب بوجود آمدن سرطانهای جلدی یا سرطانهای داخلی میگردد؟
یکی از میتود های تداوی سرطانهای جلدی در مراحل اولیه تداوی با لیزر میباشد. هیچ مطالعه علمی ثابت نکرده که لیزر سبب سرطانهای جلدی میگردد. در حقیقت در تداوی با لیزر از هیچ نوع شعاعی استفاده بعمل نمیاید که سبب سرطانهای جلدی و یا داخلی گردد. در تداوی با لیزر عمومآ از طیف نوری قابل دید vesible light  و infrared استفاده بعمل میاید که هرگز سبب سرطانهای جلدی نمیگردد ببیشترین عامل سرطانهای جلدی شعاع ماورای بنفش میباشد که در لیزر از آن استفاده بعمل نمیاید.
تداوی بالیزر سبب بیشتر شدن موهای اضافی میگردد؟
درصورت که انرژی مناسب جهت تداوی موهای اضافی استعمال نگردد شعاع لیزر میتواند سبب رشد بیشترموهای اضافی گردد. که خوشبختانه بسیار نادر میباشد.
چه کسی میتواند به تدوای مریضان توسط لیزر بپردازد؟
متخصص جلدی که حد اقل سه سال دوره تخصص جلدی را در یکی از مراکز تریننگ جلدی دوکتوران در داخل و یا خارج کشور و دارای سند متخصص جلدی بوده و همچنان دوره آموزشی لیزر را در یکی از کشورهای خارجی سپری نموده باشد.
شما هم سولاتی که در باره لیزر دارید بپرسید تا به شما جواب داده شود.

نظرات

‏ناشناس گفت…
سلام آیاتاتوابرورابالیزر میتوان پاک کرد

مطالب دلچسب بیشتر