جستجوی این وبلاگ

غذا های مفید در سلامت مو

با وجود انکه نظافت ، شستن و شامپو نمودن مو های جز لازمی برای داشتن موی آیدال میباشد اما جهت داشتن موهای زیبا ضرورت به تغذیه سالم و متوازن داریم تا تمام مواد مغذی که برای رشد سالم مو ها ضرورت است توسط این غذا ها تهیه گردد.
مو ها تقریبآ 0.3 ملی متر در یک روز و یا یک سانتی متر در یک ماه رشد و نمو دارند که این رشد موها و در اثر انقسام حجرات اساسی stem cells مو ها صورت گرفته طوریکه با انقسام متداوم این حجرات و رسیدنشان به پختگی سبب تولید رشته مو ها میگردند و رشته مو در حقیقت همان مجموعه از حجرات پخته و مرده اند چون این حجرات بصورت متداوم در مرحله رشد شان که 3 الی 5 سال دوام مینماید انقسام نموده و حجرات جدید را میسازند بنآ به مواد مغذی بیشتری ضرورت دارند تا بتوانند موهای سالم را تولید نمایند البته هر پیاز یا فولیکول موبعد از مرحله نشونما که 3 الی 5 سال دوام میابد دارای یک دوره استراحت 3 ماهه و یک دوره انتقالی 2 هفته یی بوده که دوباره فعال وگردیده و مورا تولید مینماید.
کارشناسان مو و تغذیه می گویند
هرگزبدون توجه به آنچه که می خورید نمیتوانید دارای مو های ضخیم و سالم باشید اما یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی از پروتین رشد مو و آهن باشد می تواند تغییری ایجاد کند
مراقب باشید مکمل های غذایی که اغلب به بازار عرضه شده به ضخیم شدن مو و یا رشد سریعتر آن تبلیغ مینمایند. استعمال آنها ممکن است نتیجه معکوس به بار آرد. مثلا با وجود آنکه ویتامین A رول عمده در رشد موهای سالم و دید شبانه و سلامت جلد دارد اما استعمال بیش ار حد این ویتامین میتواند سبب افزایش ریزش مو و مشکلات جلدی گردد.

مواد غذایی شماره 1 سلامت مو: ماهی Salmon
این ماهی منبع سرشار از اسیدهای چرب امگا - 3 ، پروتئین و نیز مقادیر بالا ویتامین B - 12 و آهن میباشد که برای سلامت مو ها مهم میباشند.
Andrea Giancoli, MPH, RD متخصص تغذیه در لاس آنجلس و سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا می گوید : " سلامت جلد سر ضرورت به اسیدهای چربی امگا 3 دارد ،". "کمبود آن می تواند سبب خشک شدن جلد سر گردیده و در نتیجه مو ها خیره بنظر آیند.

مواد غذایی شماره 2 سلامت مو : سبزیجات درای برگهای سبز تیره
سبزیجات سبز تیره مانند پالک فراهم کننده آهن و کلسیم بوده یک منبع عالی از ویتامین های A و C ، که بدن شما به آنها نیاز دارد تا سبوم یا چربی جلد راتولید نماید که این ماده روغنی ، ترشح شده توسط فولیکول های مو بحیث یک conditioner طبیعی عمل مینماید.

مواد غذایی شماره 3 سلامت مو: لوبیا 
آیا لوبیا برای مو های شما.مفید است.. ؟
بله ، این درست است. حبوبات مانند لوبیا و دال عدس را باید بخش مهمی از رژیم غذایی خود قرار داد. نه تنها پروتئین فراوان در آن موجود است اما مقادیر کافی آهن ، جست یا zinc و بیوتین است. در حالی که کمبود بیوتین می تواند سبب مو های شکننده گردد . وسایر مواد موجود در لوبیا سبب رشد موهای طبیعی میگردد
Blatner یک سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا ، توصیه مینماید در هر هفته سه پیاله یا بیشتر از عدس یا لوبیا باید استفاده گردد.

مواد غذایی شماره 4 سلامت مو: مغزیات
آیا شما به خوردن مغزیات جهت داشتن موهای براق و ضخیم عقیده دارید ؟ بلی شما باید داشته باشید.
بادام یکی از بهترین منابع طبیعی سلنیوم یک ماده معدنی مهم برای سلامت پوست سر میباشد.
چارمغز حاوی آلفا لینولنیک اسید ، یک اسید چرب امگا 3 است که خود کمک کننده به وضعیت موی می باشد. آنها همچنین یک منبع فوق العاده زینک میباشد.

مواد غذایی شماره 5 سلامت مو: گوشت مرغ 
گوشت مرغ دارای مقادیر بالا از پروتئین است که در رشد سالم موهای تان بسیار اهمیت دارند با وجود آنکه گوشت سایر حیوانات نیزمنابع غنی از پروتین میباشند ولی بلند بودن میزان کلسترول انها سبب گردیده تا از این گوشتها به میزان کمتری استفاد. گر دد تا گوشت مرغ که حاوی مقادیر ناچیز کلسترول میباشد
Giancoli می گوید. "بدون پروتئین کافی و یا با پروتئین با کیفیت پایین ، می توانید مو ضعیف شکننده را تجربه کنید در حالی که کمبود شدید پروتین می تواند سبب از دست دادن رنگ دایمی مو گردد.
گوشت مرغ حاوی مقادیر بالای آهن نیز میباشد و کمبود ذخایر این ویتامین نزد خانمای اکثر عامل ریزش مو بصورت مزمن یا chronic telogen effluvium گردد.

مواد غذایی شماره 6 سلامت مو: تخم مرغ 
تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئینی می توانید پیدا کنید
آنها همچنین حاوی بیوتین و ویتامین B - 12 ، که شامل مواد مغذی زیبایی مهم است.
مواد غذایی شماره7 سلامت مو: غلات کامل
 نان گندم دارای آهن ،جست ، و ویتامین B12 باشد که برای رشد سالم مو ها ضروری اند.

مواد غذایی شماره 8 سلامت مو: صدف 
غذا های بحری از جمله صدف که متاسفانه در کشور ما انقدر رواج ندارند 
صدف با آنکه به عنوان یک داروی مقوی غرایز جنسی شناخته شده است ، اما آنها همچنین می توانند به سلامت موها منجر شود که حاوی جست یا زینک که یک آنتی اکسیدان قوی است میباشد.

مواد غذایی شماره 9 سلامت مو: لبنیات کم چرب 
محصولات لبنی کم چرب مثل شیر و ماست کم چرب منبع زیادی از کلسیم ، یک ماده معدنی مهم برای رشد مو اند. همچنین پنیر منبع پروتینی با کیفیت بالا میباشد.

مواد غذایی شماره 10 سلامت مو: زردک
زردک ، یک منبع عالی از ویتامین A است، که سبب سلامتی جلد سر و دید خوب میگردد.
از آنجا که جلد سالم سر برای براق ، مرتب و منظم بودن مو ضروری است ، شما می میتوانید زردک را در رژیم غذایی خود به عنوان میان وعده ها و یا سبزی روی سالاد خود شامل کنید
هنگامی که به مواد غذایی که به صحت جلد و زیبایی شما کمک مکند فکر میکنید کوشش کنید از غذا متعادل و متنوع و مختلف که بتوانند تمام ضروریتهای وجود شما را مانند پروتینها، ویتامینها، منرالها و شحمها که رول مهم در جذب ویتامین های منحل در شحم دارند فرام سازند.
Giancoli می گوید : "رژیم غذایی متعادل بصورت کلی پروتین بدون چربی ، میوه و سبزیجات ، غلات سبوس دار ، حبوبات ، ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و لبنیات کم چرب برای نگهداشت موهای سالم ، کمک خواهد کرد". 
رژیمهای غذایی شدید جهت کاهش وزن هم میتواند سبب تاثیرات ناگوار بالای رشد موها گردند
"کمبود رژیم غذایی می تواند بالای چرخه مو تاثیر گذارد ،Mirmirani  می گوید. "از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن در یک مدت کوتاه از زمان می تواند بالای ریتم طبیعی مو تاثیر گذارد و دو تا سه ماه بعد ، شما ممکن اشاهد افزایش قابل توجهی در ریزش مو باشید متوجه باشید که این مشکل موقتی است و رژیم غذایی سالم که هم بتواند وزن شما را کنترول کند وهم حاوی مواد مورد ضرورت روزانه شما باشد سبب بهبود ریزش موی شما میگردند .

نظرات

‏Anonymous گفت…
wow very effective information

مطالب دلچسب بیشتر