جستجوی این وبلاگ

ريزش موي ارثي هورموني

ريزش موي ارثي هورموني
ریزش مو  آندروژنتیک یا یزش مو ی ارثی هورمونی، مرض بسیار شایع بوده نزد مردان و زنان دیده میشود . اما ووقوع آن در مردان نسبت به زنان بیشتر میباشد.


چگونه مرض بوجود میاید؟
 ریزش مو  آندروژنتیک یک مرض ارثی مشخص است و از طریق تبدیل تدریجی موهای ترمینال( مو های بزرگ و درشت) به موهای باریک و كوتاه و در نهایت به فولیکولهای بدون مو بوجود مییاید. که این تغیرات در مو های از سبب تاثیر هورمونهای مردانه یا آندروجنهای بوجود میاید.

چه کسانی مصاب مرض میگردند؟
ریزش مو  آندروژنتیک امرض بسیار شایع است که تقریبا 50 فیصد از مردان و شاید بسیاری از زنان مسن تر از 40 سال را مصاب سازد. چنانچه بیشتر از 13 در صد زنان بالاتر از 45 سالگی داری  مرض میباشند  و با توجه به تحقيقات يك نویسنده ، ممکن است 75 درصد از زنان مسن تر از 65 سال مصاب مرض  باشند.

مر ض چگونه آغاز نموده و پیشرفت مینماید؟
شروع ریزش مو آندروژنیک یا ریزش موی ارثی هورمونی تدریجی است. مردان با تُنک شدن یا کم شدن تدریجی مو در نواحی پیشانی  و یا فرق سر مراجعه مینمایند .. زنان مبتلا به ریزش مو  آندروژنیک معمولا با تُنک شدن منتشر نواحی پیشروی سر مراجعه مینمایند .
ریزش موی  ارثی در خانمها نيزآندروژنتیک نامیده میشودو جین آن ازپدر و مادر منتقل شده وموها از پشت خط موی فرونتال (پیشانی ) شروع به نازک شدن کرده و به سمت پپشت و کناره سرکشیده میشود معمولا در سنین ۴۰ تا ۵۰ ظاهر می شود و در مواردی هم در سن ۲۰ سالگی اتفاق میافتد.
خوشبختانه در اکثر موارد خط موی پیشانی حفظ شده و مانند مردان عقب رفتن موهای پیشانی ایجاد نمی شودشواهد نشان داده در افرادی که از نظر ارثی مستعد به چنین ریزش مو هستند مصرف تابليت های ضد بارداری سن شروع ریزش موی آنها را پایین آورده و زودتر دچار مويریزی میشوند بنابراین در افرادی که سابقه خانوادگی ریزش موی  زنانه دارند بهتر است این قرص را مصرف نکنند. اگرخانمی به این نوع ریزش مو مبتلا شد باید تمام علتهای  ریزش مو( انواع بیماریها ، مشکلات هورمونی ، کم خونی، استرس …) بررسی شوند درصورتی که هیچ گونه مشکل داخلی وجود نداشت تشخیص اصلی ریزش موی ارثی گذاشته میشود.

معاینه
نزد مردان و زنان با ریزش مو آندروژنیک یا ریزش موی ارثی هورمونی مو های بزرگ و درشت به موهای نازک تر ، کوتاه تر ، موهای نا مشخص و در نهایت به طور خلاصه فولیکولهای بدون مو تبدیل میگردند. ریزش مو آندروژنتیک یا ریزش موی ارثی هورمونی بصورت بسیار تدریجی پیشرفت می کند ، مرحله رشد مو یا anagen کوتاه گردیده  وفاز telogen یا مرحله استراحت مو ثابت باقی مانده میماند. در نتیجه ، بیشتر موهای در فاز استراحت باقي مانده ، و مریض ممکن است از افزایش ریزش  مو شاکی باشند.


علت ریزش موی ارثی هورمونی چیست؟

این شکل ریزش مو یک حالت ارثی هورمونی میباشد طوریکه هورمونهای مردانه یا آندروجن ها بالاخص تستوسترون در بوجود آمدن و پیشرفت مرض رول دارند. افزایش افراز تستوسترون همانطوریکه در سن بلوغ سبب رشد مو ها در نواحی تناسلی , ابطی و ریش و بروت( نزد مردها) میگردد به همین صورت میتواند سبب ریزش موی سر نزد اشخاصی که به مرض مساعد اند گردد. بلند بودن سویه تستوسترون خون و بلند بودن آخذه های تستوسترون در فولیکول موی افراد مساعد از یک جانب و بلند بودن سویه نزایم  الفا ردکتاس  از جانب دیگرسبب مرض میگردد البته قابل ذکر است که انزایم مذکور سبب تبدیل نمودن تستوسترون به 5 دیهایدروکسی تستوسترون تبدیل مینماید که به مراتب قویتر از شکل ابتدایی آن میباشد.اندروجن ها سبب میگردد تا در ابتدا مرحله رشد مو یا مرحله اناجن(بصورت نارمل 3 الی 5 سال) کوتاهتر گردیده در حالیکه فاز تلوجن یا مرحله استراحت فولیکول مو ( بصورت نارمل 2 الی 3 ماه) ثابت باقی مانده در نتیجه تعداد بیشتر فولیکولهای مو در حالت استراحت باقی مانده و مو ها کمتر دیده شود از جانب دیگر این هورمونها سبب تبدیل نمودن مو های درشت و طویل به موهای های باریک و کوتاهتر که دارای رشد بسیار بطی اند میگردند.

ریزش موی ارثی هورمونی چگونه تداوی میگردد؟
ریزش موی هورمونی ارثی مرضیست که نیاز به تداوی نگهدارنده و دوامدار دارد و دواهای مختلفی پیشنهاد گردیده که بصورت فردی تجویز گردیده ولی این دواها باید بصورت منظم و دوامدار مصرق گردند استفاده این دواها از یک جانب سبب افزایش مرحله فعالیت پیاز مو گردیده و از جانب دیگر شاید سبب افزایش جریان خو ن به پیاز مو گردیده در ابتدا سبب کاهش در ریزش مو گردیده و استفاده دوامدار آن سبب رشد دوباره مو و فعال شدن فولیکولهای موی که قبلآ غیر فعال بودند گردند.
دواهای دیگری نیز وجود دارد که سبب نهی انزایم ۵ الفاریدکتاس میگردد. که بشکل قرص های خوراکی موجود اند و برای مریضان توصیه میگردد.


نظرات

‏hossaini.mohd2gmail.com گفت…
ma che twar matwonm ku za razishe moay jalagire konam

مطالب دلچسب بیشتر